-
Jubileumeditie van de EU-programmeerweek
De jubileumeditie van de EU-programmeerweek markeert tien jaar bevordering van programmeren op scholen in heel Europa en daarbuiten
De tiende editie van de EU-programmeerweek vindt dit jaar plaats van 8 tot 23 oktober 2022 en er wordt een scala …
Artikel -
AI in de klas: Waarom en hoe?
Artikel over hoe en waarom je AI kan inzetten in de klas. Je ontdekt enkele concrete ideeën om AI te betrekken in taalvakken, in kunst en in de ruimere maatschappij. Zo kan dit als inspiratie dienen voor het opzetten van vakoverschrijdende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Vrouwelijke klassieke componistes: Didactisch materiaal
Deze website is het resultaat van de bachelorproef Vergeten vrouwen - Hoe zetten we klassieke vrouwelijke componistes op de kaart binnen het secundair onderwijs?. Deze is ontstaan in het kader van de opleiding tot leerkracht secundair onderwijs …
WebsiteStudent (lerarenopleiding) -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Kunnen jouw leerlingen al computationeel denken?
In dit artikel van Klasse heeft Frank Neven, professor informaticawetenschappen aan de universiteit Hasselt, het over het belang van computationeel denken in het basis- en secundair onderwijs. In de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Waarom elke leraar over fake news moet lesgeven
‘Fake news is overal, en jongeren trappen er met open ogen in’. Klopt dat? En wat kan jij als leraar doen? Annelore Deprez (UGent en Arteveldehogeschool) verklaart de opkomst van fake news en vertelt hoe jij je leerlingen kritisch …
Artikel (3) -
EDO: Inspiratieboek
Dit inspiratieboek wil handvatten aanreiken aan NME/EDO-professionals, die zowel op
beleidsniveau nadenken, alsook aan de wachter of vrijwilliger die activiteiten begeleidt als educator.
Het boek is het resultaat van een intensieve samenwerking …ArtikelLeerkracht -
FabLab+: Creatief laboratorium
FabLab+ is een initiatief om leerkrachten te ondersteunen techniek & wetenschap te integreren in hun lesaanbod. Door middel van specifieke opleidingen en workshops worden ze vertrouwd gemaakt met innoverende technieken en machines. …
Website (3)Leerkracht -
UNHCR: Nederlandstalige leermiddelen over vluchtelingen, asiel en migratie
Op deze Nederlandstalige webpagina van UNHCR, het vluchtelingenagentschap van de Verenigde Naties, vind je materialen waarmee je als leraar aan de slag kan om vluchtelingen op een goede manier in je klas te verwelkomen en om schoolkinderen van zes …
Website (5) -
Efforts to increase students interest in pursuing STEM-studies and -careers
Dit rapport van Scientix, in opdracht van European Schoolnet, zet de krachtlijnen neer van een Europees onderzoek om jongeren te stimuleren een STEM-opleiding te kiezen.
Een greep uit de inhoud:
- prioriteiten en strategieën in …
ArtikelLeerkracht -
STEM voor Leerkrachten: Gestructureerd aanbod
STEM is in, en met goede redenen. Maar als leerkracht of directie is het niet vanzelfsprekend tussen de bomen het bos te zien.
Daarom hebben we vanuit de STEM-coördinatie voor de Associatie KU Leuven een gestructureerd aanbod samengesteld …
Website (9) -
Klasse: Dossier Radicalisering
Op de website van Klasse vind je een dossier dat gaat over het gevaar van extreme radicalisering, hoe je die herkent, aanpakt en voorkomt. Hakenkruisen op pennenzakken of extreme Facebookstatussen over Syrië, elke school krijgt er vroeg of …
Artikel (3)Organisatie, firma, vzw