-
Laat de tekst van een afbeelding voorlezen: Voorleesfunctie iPad
In deze video wordt getoond hoe je op een eenvoudige manier de voorleesfunctie op een iPad kunt instellen. Hierdoor kan je de tekst van een afbeelding laten voorlezen. Een handige ondersteuning voor leerlingen met dyslexie, anderstalige …
Video (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Mouse Tooltip Translator: Voorbeeld
In deze video zie je de werking van Mouse Tooltip Translator, een gratis extensie voor Microsoft Edge. Duid met de muisaanwijzer even een zin aan en je hoort die uitspreken door een uitstekende computerstem: Frans, Engels, Duits ... én …
VideoAndere functie -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel -
Welke uitleensystemen voor boeken kan je als school gebruiken?
Boeken zijn onmisbaar op een school. Veel scholen zoeken naar een geschikt uitleensysteem voor hun school- of klasbibliotheek. Dit artikel van Iedereen Leest geeft een overzicht van bestaande (betalende en gratis) uitleensystemen.
Artikel -
Spellingcontrole: Uitlegvideo
In dit instructiefilmpje zien leerlingen hoe ze gebruik kunnen maken van de spellingcontrole in het programma Word.
Video (4)ICT-coördinator -
Handschrift verbeteren: Tips
Deze tips zorgen ervoor dat het schrift van leerlingen die het moeilijk hebben met schrijven, bijgestuurd kan worden.
De tips zijn onderverdeeld in twee rubrieken:
- handschrift analyseren;
- handschrift veranderen.
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Netjes schrijven: Tips
De tips zijn onderverdeeld onder drie rubrieken:
- voorbereiding op het schrijfproces;
- netjes schrijven in blokletters;
- netjes aan elkaar schrijven.
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Ondernemen in de les Frans?
Ondernemingszin stimuleren? Werken aan ondernemerscompetenties?
Voor mij, als leerkracht Frans, horen begrippen als ondernemen en ondernemerschap eerder thuis bij het vak Economie of in de handelsrichtingen. Dus ik heb mij er nooit echt druk over …
ArtikelGeen lid meerInspectielid -
Het digitaal bord in de (taal)klas: Efficiënt en effectief?
In juli 2010 kon ik dankzij de steun van de Europese Commissie via de COMENIUS-actie van het Europese Een Leven Lang Leren Programma deelnemen aan de nascholing Designing Activities for the 2.0 Language Classroom in Utrecht. In dit …
Artikel (4)Andere functie