-
Coderen met ZIMjs: Voorbeelden van code en toepassingen
In deze bijdrage vind je enkele voorbeelden van toepassingen die je in ZIMjs kan gebruiken om aan de hand van code jouw creatieve ideeën uit te werken.
ZIM is een algemeen Canvas Framework met JavaScript waarmee iedereen, van beginners tot …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
WebTinq: Websites bouwen
WebTinq is een online HTML-editor voor kinderen. Leerlingen kunnen er webpagina's mee bouwen én publiceren. Een handige website-editor om leerlingen met echte code in html, css of js met mappenstructuur uit te leggen, zonder …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Book Creator: Maak je eigen digitale boek
Met deze app kunnen kinderen hun eigen boeken maken. Je kan zelf foto's uploaden, tekst toevoegen, een klas aanmaken en elkaars boeken bekijken.
App of software (3)Leerkracht -
EU Code Week 2020: Toolkit
Informatie over de Code Week 2020, wat je als leerkracht of school kan doen, hoe je een programmeerevenement organiseert en wat je nodig hebt.
In dit document vind je ook tips voor lesplannen en activiteiten om met je leerlingen aan de slag te gaan …Artikel (5) -
Fogproject: Installatietool
FOG is een gratis, opensource pakket voor het clonen van computers en verdelen van images over een computernetwerk. Het verzamelt enkele open-source tools (achter een PHP-gebaseerde web-interface) die het installeren en beheren van de computers …
ArtikelAnder -
On a journey with the ARTist: Verslag Erasmus+ project
In dit verslag van het Erasmus+ project vind je verschillende tips en ideeën om met de kinderen muzisch aan de slag te gaan.
Dit verslag is opgesteld in het Engels.ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Taskade: Online werkruimte
Gebruik Taskade als uw externe teamwerkruimte om sneller en slimmer te werken. Maak realtime takenlijsten en workflows met geïntegreerde videochat in één eenvoudige tool. Het is eenvoudig, flexibel en leuk.
Taskade is de externe werkruimte om …
Vertaald door
App of software -
Gebruik van Osmo op een iPad
Vorig jaar kochten we op school de Osmobundel aan. Doelgroep was vooral sterke kleuters en leerlingen uit de eerste graad die een uitdaging nodig hebben. Hier lees je mijn ervaringen en tips...
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander