-
ICT geïntegreerd in de dagelijkse klaspraktijk
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld heeft een uitgesproken visie op ICT in het onderwijs. ICT-integratie is in deze leefschool iets dat vanzelfsprekend gebeurt in de dagelijkse klaswerking. Vooral het zelfsturend leren met behulp van ICT en …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-beleid binnen een scholengemeenschap
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt het traject toegelicht dat een scholengemeenschap bewandelt om tot een gezamenlijk ICT-beleid te komen. Vijf scholen binnen de scholengemeenschap nemen een voortrekkersrol op zich. Zij vormen een …
VideoSchool/onderwijs -
Een systematische aanpak van ICT-integratie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld is te zien hoe ICT op een systematische wijze kan worden geïntegreerd. De basisschool werkt via een systeem waarbij de ICT-coördinatoren elke maand en per leerjaar digitale leermiddelen aanbieden die …
Video (3)School/onderwijs -
Een samenwerkingsproject tussen derde kleuterklas en vijfde leerjaar
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld krijgen leerlingen van het vijfde leerjaar elk een mete/petekind toegewezen uit de derde kleuterklas. Eenmaal per week begeleidt een groepje vijfdeklassers hun kleuter bij het werken met educatieve software op de …
Video (9)School/onderwijs -
Digitaal (prenten)boek ontwerpen
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen van de derde graad een digitaal prentenboek. Ze maken eerst een scenario van het verhaal in de vorm van een schetsboek. Vervolgens tekenen ze de figuren uit het verhaal op papier, scannen ze het …
Video (11)School/onderwijs -
Een verhaal voorstellen met digitale fotografie
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld maken leerlingen kennis met een aantal Gentse legendes. Ze gaan vervolgens aan de slag om de legendes met digitale foto’s uit te beelden.
Om te beginnen maken ze de kledij die past bij de tijd van waaruit de …
Video (4)School/onderwijs -
Tekst synthetiseren en samenvatting visueel voorstellen: Didactische tip bij apps Popplet en Pages
Dit is een didactische tip vanuit het project Met tablets aan de slag - een 360° perspectief.
Deze tip hoort bij de apps:
- Popplet
- Pages
Leeractiviteit:
De lesgever geeft aan de leerlingen een korte leestekst. Leerlingen lezen …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Maak je eigen fotoverhaal
Misschien een idee voor als je op zoek bent naar een andere aanpak voor een groepstaak of een vakoverschrijdend project. Waarom laat je de leerlingen eens niet een fotoverhaal in elkaar steken?
Een fotoverhaal is een beetje als een …
Artikel (43)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
ICT-competentieprofiel voor leraren en begeleiders in het buitengewoon onderwijs
ICT-vaardigheden aanleren aan kinderen met een verstandelijke beperking, hoe doe je dat?
Dit is een vaak voorkomende vraag van leraren die de meerwaarde van ICT voor de doelgroep wel kennen, maar niet goed weten hoe eraan te beginnen. Veel leraren …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Woordpakket 20 - Tijd voor Taal 2
Welke woorddelen horen samen? Je sleept het einddeel van het woord uit de tweede kolom naar het bijhorende begindeel van het woord in de linkerkolom.
Met deze oefening oefen je de woorden van woordpakket 20 uit de methode Tijd voor Taal 2.
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
Alien zet leerkrachten aan om computer in de klas te gebruiken
Dit verhaaltje gaat over een alien die afgelopen schooljaar een poging deed om klasleerkrachten te motiveren om hun computer in de klas wat vaker te gebruiken.
Tijdens de grote vakantie zagen enkele mensen uit Sint-Niklaas plots een vreemd object in …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator -
Les vacances et les loisirs: Oefenreeks
Beluister de zinnen en schrijf ze correct op. Bovenaan kan je klikken om naar de volgende oefening te gaan.
Interactieve oefeningAndere functie