-
Woordenschat, voedselbudget en logaritmen
Wat hebben de woordenrijkdom van een schrijver en iemands budget besteed aan voedsel met mekaar te maken? Wel, meer dan je zou denken! Het wiskundig verband blijkt logaritmisch te zijn.
Het maken van een wiskundig model met behulp van …ArtikelAndere functie -
Hoe werkt een automatisch vertaalsysteem?: Video
In deze korte video wordt uitgelegd hoe een automatisch vertaalsysteem werkt. Het voorbeeld dat wordt gebruikt is een datingapp die automatisch de zinnen tussen twee mensen die een andere taal spreken verkeerd vertaalt. Dit is de …
Video -
Tim Surma met een stoomcursus cognitieve psychologie
Tim Surma is research manager van het Expertisecentrum ExCEL en kan putten uit twintig jaar ervaring in het lesgeven in het secundair onderwijs. Ook schreef hij mee aan het boek Wijze Lessen: twaalf bouwstenen voor effectieve didactiek.
In 2018 …
ArtikelLeerkracht -
Duidelijke en concrete zakelijke teksten schrijven: Wezelwoorden vermijden
Wikipedia bevat een heldere handleiding over het schrijven van zakelijke teksten. Op de pagina over 'wazige beweringen' (wezelwoorden in het Engels) roepen de Wikipedia redacteurs op om heldere en duidelijke teksten te schrijven. Ze vragen om geen …
ArtikelSchool/onderwijs -
Goed voorbereid van start met Aan de slag
De overstap van het secundair naar het hoger onderwijs brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Voor je leerlingen is het handig dat zij al een idee krijgen van de verwachtingen in de verschillende opleidingen op het vlak van de voorkennis die …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Reynaert de vos, 21ste-eeuwse hervertelling: Recensie
Recensie bij het boek Reynaert de Vos door Willem die Madocke maeckte van Katharina van Cauteren, Rik van Daele en Patrick Bernauw.
Artikel (5)Leerkracht -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Werken met jokers: Activerende werkvorm
Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt.
In de screencast geeft Saskia Vandeputte meer uitleg over …
Artikel (6)Ander -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Musea zetten hun deuren digitaal open met aangepast lesmateriaal
Alle musea zijn dicht, maar je kan op zoveel educatieve manieren de collecties verkennen.
Net op momenten als deze kan je kinderen en jongeren met musea laten kennismaken.Vele medewerkers hebben trouwens aangepast lesmateriaal en tips uitgewerkt om …
Artikel (6) -
Wat is het verschil tussen u en uw of jou en jouw?
De reden waarom je jou en jouw of u en uw soms fout gebruikt, is dat je het verschil tussen beide woorden niet echt hoort. Maar wanneer je ze schrijft, is er een heel belangrijk onderscheid. Wat is dat onderscheid precies en …
Artikel -
D, t of dt: Uitleg en ezelsbruggetjes
Vind jij het ook zo moeilijk om te weten wanneer je d, t of dt moet schrijven? Je bent zeker niet alleen. Via deze blog tonen we jou dat het niet per se ingewikkeld hoeft te zijn om d, t of dt juist te gebruiken. Met deze handige ezelsbruggetjes …
Artikel (8)