Onderwijsonderzoek als ondersteuning
Onderzoek versterkt je klaspraktijk. De resultaten over de onderwijspraktijk vormen voor jou als onderwijsprofessional een bron voor professionalisering, innovatie en nieuwe inzichten. Zo kom je meer toe aan evidence informed werken. Ook voor de interne kwaliteitszorg van je school kan (praktijkgericht) onderzoek je helpen om de onderwijskwaliteit op peil te houden en waar nodig te innoveren.
Leraar Tim wil meer wetenschappelijk onderzoek vertaald zien naar de klasvloer. 'Leraren moeten onderzoekende professionals zijn, géén professionele onderzoekers', stelt docent Jan Vanhoof (UA) vast. Voor Klasse gingen de twee heren in gesprek.
Brug maken tussen onderzoek en onderwijs
Deel je onderzoek razendsnel met duizenden leraren via KlasCement. Leraren en andere onderwijsprofessionals kunnen je onderzoek gebruiken om hun dagelijkse praktijk te onderbouwen en zo ons onderwijs nog sterker te maken.
Op zoek naar partners, leerlingen, leraren en respondenten voor je vragenlijst? Of heb je deelnemers nodig voor een cocreatief onderzoeksproject? Bereik testers, kandidaten voor je interventiestudie, leden voor je klankbordgroep, focusgroep of mensen om te interviewen via het favoriete leermiddelennetwerk van heel wat leraren. Voeg je oproep toe op KlasCement.
Op deze pagina kom je te weten hoe je je onderzoek of oproep in enkele klikken toevoegt aan ons netwerk.
Geprikkeld? Kom meer te weten over actuele en voorbije studiedagen en seminaries over onderwijsonderzoek: programma, praktische informatie, presentaties en documenten. Hieronder kan je je laten inspireren door relevant lesmateriaal, gedeeld voor jouw collega's of organisaties. Of leer “school ❤ onderzoek" kennen. Dit initiatief van het Departement Onderwijs en Vorming en de Vlaamse Onderwijsraad (Vlor) wil via onderzoek jouw klaspraktijk ondersteunen.
Zoek je nog naar betrouwbare informatie voor je dagelijkse onderwijspraktijk? Surf naar de speciale onderzoekspagina's van het Departement Onderwijs en Vorming. Hoe is het trouwens in Nederland gesteld? Verdiep je in de website van Het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO).
-
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Formatief evalueren in talenonderwijs: Ontwikkeling toolbox a.d.h.v. een participatief onderzoek
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader …
Artikel (3) -
Taaluitwisseling: Gratis contacttool?
Bij Swap-Swap zijn we ervan overtuigd dat taaluitwisseling een ideale manier is om een taal te leren en je wereld te verbreden.
Swap-Swap overweegt om een gratis contacttool te maken voor leerkrachten Frans, Duits en Nederlands, zodat zij een …
AankondigingAndere functie -
Gelijke kansen in het onderwijs: Aanbevelingen door jongeren
Deze aanbevelingen komen uit Bataljong, een jongerenproject van de organisatie Tumult. De jongeren maakten ook een stellingenspel over dit thema.
Deze infographics zijn ontwikkeld op maat van leerkrachten.
Artikel (3) -
Taalonderwijs in 10 principes volgens een onderzoek van Rod Ellis
Wat weten we op dit moment met zekerheid te vertellen over talenonderwijs? In bijlage tien tips voor je lespraktijk gebaseerd op de huidige stand van zaken van het wetenschappelijk onderzoek!
Tweede en vreemdetalenonderwijs maakt meer …
Artikel (10)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, …