-
Estafette: Blokkenestafette
Een estafettevorm waarbij niet alleen de snelheid belangrijk is, maar ook goed moet worden nagedacht. Eén persoon per groepje mag een blokje ophalen, maar moet goed onthouden hoe het bouwwerk achter de bak met blokken is neergezet. Wie …
Video (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Conditie: Ninja Warriors
Dit Ninja Warriorsparcours is een mooi voorbeeld van hoe simpel en leuk het is om zo een parcours in je gymles te creëren. Natuurlijk, het vergt veel materialen, maar veel van de gebruikte materialen zijn basismaterialen die vaak wel te …
Video (6)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Boekenquiz
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld toont hoe leerlingen op een speelse manier gestimuleerd worden om boeken te lezen. Leerlingen worden onderverdeeld in groepjes en kiezen online één boek waarrond ze een quiz maken. Iedereen moet …
Video (8)School/onderwijs -
Vakoverschrijdend project toerisme
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt een vakoverschrijdend project tussen aardrijkskunde en Nederlands toegelicht. Leerlingen maken een werkstuk toerisme, waarbij ze informatie verzamelen over een land buiten Europa en daarover aan het eind van …
Video (6)School/onderwijs -
ICT-integratie in het vak techniek
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld verzamelt een aantal voorbeelden van het gebruik van ICT binnen het vak technieken. De eerste twee voorbeelden gaan over het gebruik van simulatie- en technisch tekensoftware. Het derde voorbeeld laat zien hoe ICT kan …
VideoSchool/onderwijs -
Digitale leerpaden
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld illustreert het gebruik van een (digitaal) leerpad in de les Nederlands. Een leerpad is een gestructureerd leerobject waarmee leerlingen zelfstandig en op eigen tempo bepaalde leerstof verwerken. Leerpaden kan je …
VideoSchool/onderwijs -
BZL: Begeleid zelfstandig leren
Inleiding
In dit praktijkvoorbeeld wordt toegelicht hoe enkele leraren van de eerste graad BZL gebruiken om het leerproces van leerlingen te bevorderen. BZL staat voor ‘begeleid zelfstandig leren’, wat inhoudt dat leerlingen …
Video (3)School/onderwijs -
ICT als hulpmiddel voor leerlingen met leerstoornissen
Inleiding
De school in dit praktijkvoorbeeld integreert reeds meer dan tien jaar laptops in alle lessen en vakken voor leerlingen met leerstoornissen zoals dyslexie en dyspraxie. Uit het praktijkvoorbeeld blijkt dat een doordacht gebruik van ICT het …
Video (3)School/onderwijs -
ICT-infrastructuur in functie van innovatief onderwijs
Inleiding
Dit praktijkvoorbeeld illustreert hoe de inrichting van een klaslokaal een bijdrage kan leveren tot een krachtige leeromgeving ter ondersteuning van technische vakken. Op initiatief van een aantal leraren werd een TO-lokaal ingericht dat …
VideoSchool/onderwijs -
Hoe flip ik mijn klas?
Deze korte instructievideo toont hoe ik nu praktisch mijn klas flip.
Video (3)Leerkracht, Directie, … -
New millennium learners: E-skills
Dit filmpje is gemaakt voor de New Millennium Learners-conferentie in opdracht van Department Onderwijs. Het is een realisatie van de Vlaamse Scholierenkoepel.
De NML-conferentie vond plaats op 21, 22 en 23 september2009.
This video message was …
VideoOrganisatie, firma, vzw -
New millennium learners: Home and school use
Dit filmpje is gemaakt voor de New Millennium Learners-conferentie in opdracht van Department Onderwijs. Het is een realisatie van de Vlaamse Scholierenkoepel.
De NML-conferentie vond plaats op 21, 22 en 23 september 2009.
This video …
VideoOrganisatie, firma, vzw