-
Het Europees Referentiekader voor de Talen: Wat is het?
Bekijk de animatie over het ERK om snel een overzicht te krijgen van de structuur en de inhoud van het ERK.
Het Europees Referentiekader voor de Talen (ERK) koppelt de taalvaardigheid in een vreemde taal aan zes beheersingsniveaus, oplopend van A1, A2 …
VideoLeerkracht -
Leren. Hoe? Zo!: Een goede studiemethode vinden
De toolbox Leren.Hoe? Zo! bevat 55 kaarten boordevol tips en inzichten om een gepaste studiemethode te vinden en het leren in eigen handen te nemen.
Fysiek materiaal (3)Leerkracht -
Alternative Ways: Alternatieve manieren om een taal te leren
Toolkit voor taaltrainers, die bestaat uit ervaringsgerichte en creatieve informele leerhulpmiddelen, samengebracht in zes Bouwstenen.
De oefeningen zijn vooral bedoeld om het leerplezier te vergroten en te stimuleren en om zelfvertrouwen en …
Website (8)Leerkracht -
Moeder Aarde en de Kokakolakid
Educatief vertel- en muziektheater over de aarde en de mensen van de aarde. Over waar we vandaan komen, over wie we zijn en waar we naar toe zouden kunnen gaan. Over duurzame ontwikkeling en onderlinge afhankelijkheid
Nascholing of activiteit -
Functioneel en geïntegreerd werken in de basiseducatie
De Netwerkdag van Ligo, centra voor basiseducatie, stond volledig in het teken van hun nieuwe agogische visie. Lees er alles over in dit EPALE-zine.
Artikel -
Leer.tips: Studietips
Op de site vind je info en tips over hoe je als leerkracht de leerlingen kunt helpen met leren en studeren:
- leertips,
- leerstrategieën,
- breinfeiten.
De info is gebaseerd op psychologisch onderzoek.
Website (21)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Communicatief talenonderwijs in de praktijk
Hoe pak ik mijn taallessen het beste aan?
Heel wat leraren moderne vreemde talen en NT2 stellen zich dagelijks deze vraag. Lesgeven is dan ook een complexe opdracht met een waaier aan mogelijke benaderingen. Differentiëren, leerlingen …
Fysiek materiaal -
Vreemdetalenonderwijs, van onderzoek naar praktijk
Wie Duits, Engels, Frans, Spaans of NT2 onderwijst, kent zeker deze vragen:
- Hoe werkt de dynamiek tussen kennis en vaardigheid? Hoe stimuleer je automatisering?
- Hoe nuttig is grammatica? Hoe bepaal je de juiste dosis en doelmatige werkvormen? …
Fysiek materiaal -
Vertaalmachines en hoe in te zetten in MVT
Via dit online gedeelde en bewerkbare document verzamelen we en reiken we werkvormen, tips en voorbeelden aan rond het gebruik van vertaalmachines zoals Google Translate en DeepL in de klas, zodat je voor je eigen doelgroep iets in elkaar kan …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, Ander -
Werken met jokers: Activerende werkvorm
Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt.
In de screencast geeft Saskia Vandeputte meer uitleg over …
Artikel (6)Ander -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Ervaringsleren en procesbegeleiding: Vijfdaagse opleiding
Deze vijfdaagse opleiding is gebaseerd op het aanleren van de basisvaardigheden voor een ervaringsgerichte begeleider/leerkracht. De deelnemer vangt de cursus aan in een groepsgrootte van maximum tien deelnemers om voldoende tijd en ruimte te …
, tot,
Nascholing of activiteit