-
Preventief werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden: Handreiking
Met deze handreiking biedt Trimbos leerkrachten inspiratie en concrete handvatten om binnen de klas en binnen de school preventief bij te dragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van hun leerlingen, maar ook aan het …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Vredeshuisje op de speelplaats
Op welke manier kan je een herstelhuisje installeren op de speelplaats?
Hoe organiseer je het? Wat zijn de afspreken? Waarvoor kan het dienen?Artikel (9)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Pedagogisch begeleider, … -
Hinkelpaden: Hoe beginnen?
Hinkelpaden triggeren leerlingen op de speelplaats.
Je kan ook hier je creatief ei kwijt door hinkelpaden met opdrachtjes, voor specifieke doelgroepen enz.
In het artikel gingen (ook) leerlingen aan het werk.
Artikel (10)Leerkracht -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Een jaar lang tegen pesten
Als school werk je best een sterk plan uit om pesten te voorkomen en aan te pakken. Hier vind je tips die duidelijk maken dat zo’n plan niet heel ingewikkeld hoeft te zijn. Je moet er gewoon mee aan de slag. Bovendien pluk je er het hele …
Artikel (3) -
Pluim en steen: Werken aan laag zelfbeeld
In het artikel staat hoe je pluimen en stenen kan gebruiken om leerlingen met een laag zelfbeeld en perfectionistische ingesteldheid te laten vaststellen dat hun schoolresultaten wel goed zijn en dat hun lat te hoog ligt.
Artikel (28)Leerkracht -
One mile a day
Een beschrijving van het project One Mile a Day in een school voor buitengewoon onderwijs, waarbij de leerlingen samen met de leerkracht 1,6 km gaan lopen tussen de lessen door.
Volgende elementen komen aan bod in het artikel:
- doel van het …
Artikel (3)Ander -
Moeilijke thema's bespreken: Nieuwsbrief
Als men spreekt over radicalisering van jongeren, kijken politiek en media soms ook naar het onderwijs voor oplossingen. Een kant-en-klare remedie is echter niet altijd evident.
Onderwijskundigen stellen zich vragen zoals: wat is radicalisering, …
Artikel -
Ik en de ander: Project rond relationele opvoeding
Project Ik en de ander is een voorbeeld van hoe moeilijke onderwerpen als homoseksualiteit, gender en transgender zijn en seksuele weerbaarheid bij kinderen van drie tot veertien jaar aangepakt kunnen worden. Wil je als basis- of secundaire school …
Artikel (43)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, …