-
Maak je eigen fotoverhaal
Misschien een idee voor als je op zoek bent naar een andere aanpak voor een groepstaak of een vakoverschrijdend project. Waarom laat je de leerlingen eens niet een fotoverhaal in elkaar steken?
Een fotoverhaal is een beetje als een …
Artikel (42)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Klasoverschrijdend werken met miniklasjes en infobalies
Hoe ga je met met een diverse klasgroep aan de slag waarbij de leerlingen zelfstandig werken en de juiste kansen en uitdagingen krijgen?
Ontdek in het artikel hoe juf Griet en juf Nina het aanpakken.
Artikel (32)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Complimentendag: Doetips
Kort artikeltje waarin verteld wordt hoe je deze dag je leerlingen en je collega's met complimentjes kan overladen.
In het artikel vind je ook complimentkaartjes om zelf af te drukken, uit te knippen en daarna uit te delen.
Artikel (73)Leerkracht -
Kinderen met aandachts- en concentratieproblemen: Een mogelijke aanpak op school
Een bundel waarbij de schrijver eerst enkele kenmerken en oorzaken beschrijft van de problemen. Daarna gaat hij op zoek naar een mogelijke aanpak.
In het derde deel besteedt hij nog even aandacht aan de zelfinstructiemethode van Meichenbaum.
Artikel (54)School/onderwijs -
Hoe begin je aan co-teaching: Zeven stappen
Met co-teaching bied je leerlingen met speciale leernoden meer kansen. Maar hoe werkt dat precies, 2 leraren voor de klas? Alles begint met een goede planning en duidelijke afspraken.
Artikel (21) -
Ik en de ander: Project rond relationele opvoeding
Project Ik en de ander is een voorbeeld van hoe moeilijke onderwerpen als homoseksualiteit, gender en transgender zijn en seksuele weerbaarheid bij kinderen van drie tot veertien jaar aangepakt kunnen worden. Wil je als basis- of secundaire school …
Artikel (43)Leerkracht, Pedagogisch begeleider, … -
Hoe ik de mediaan uitleg in de les: Praktijkvoorbeeld
Ik heb het uitleggen van de mediaan, een abstract begrip, aanschouwelijk gemaakt in mijn klas op de volgende manier:
- Ik vroeg zeven willekeurige leerlingen naar voor.
- Vroeg ze om van klein naar groot te gaan staan en vroeg aan de middelste om …
Artikel (23)Leerkracht -
Autisme en boosheid
Autisme en boosheid, een combinatie die vaak voorkomt en wat kan zorgen voor lastige situaties. Als ouder of begeleider voel je je vaak machteloos en zou je het liefste willen dat je in de huid van het kind kon kruipen om hem of haar te helpen. …
Artikel (21)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zomerschool: Taalverwerving op speelse wijze stimuleren
In dit artikel lees je hoe een lesweek op de zomerschool in Antwerpen eruitziet en tot stand komt. Interactie en actief taalgebruik zijn sleutelbegrippen voor goed taalonderwijs net als het creëren van een veilig klimaat voor de …Artikel (19)Leerkracht -
Pluim en steen: Werken aan laag zelfbeeld
In het artikel staat hoe je pluimen en stenen kan gebruiken om leerlingen met een laag zelfbeeld en perfectionistische ingesteldheid te laten vaststellen dat hun schoolresultaten wel goed zijn en dat hun lat te hoog ligt.
Artikel (28)Leerkracht -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander -
Kennismaking met duidelijke communicatie
Elk jaar krijgen we wel één of meerdere stagiairs over de vloer. Bij diegenen die ik begeleid komt tijdens de evaluatie wel eens het thema communicatie aan bod:
- Ze zijn wel aanwezig maar communiceren niet over hun activiteiten. …
Artikel (17)Andere functie