-
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Natuur- en milieueducatie voor duurzame ontwikkeling: Van theorie naar praktijk
Het reflectie-instrument geeft aanzet tot nadenken over je educatieve werking.
In welke mate is je educatieve werking gericht op educatie voor duurzame ontwikkeling (EDO)?Het bestaat uit drie delen:
- planning
- implementatie …
ArtikelLeerkracht -
De educatieve effecten van MOS: Studierapport
Hoe pak je MOS of EDO aan op school om de gewenste effecten te behalen?
Dankzij dit studierapport verwerf je inzage in wat je beter wel en niet kan doen. Een geïntegreerde aanpak, met een breed draagvlak en een ondersteunend schoolbeleid, is …
ArtikelLeerkracht -
Onderwijspraktijk verbeteren voor cognitief begaafde leerlingen
In bijlage vind je een aantal lesplannen die gemaakt werden in het kader van het project TALENT. Ze kunnen dienen als inspiratie voor het lesgeven aan leerlingen die cognitief sterk functioneren.
Hoe motiveer je hen? Hoe differentieer je? Welke …
Artikel (6) -
Differentiatie in de B-stroom, voor iedere leerling een droom die werkelijkheid wordt
Door de verschillende instroommogelijkheden en het M-decreet zijn de klassen in de B-stroom erg heterogeen. Leerlingen hebben steeds meer aandacht nodig van de leerkracht en differentiatie wordt vaak gezien als ondersteuning voor de zwakkere …
Artikel (4) -
De meetbox: Een koffer met meetinstrumenten
De meetbox is een koffer waarin je bruikbaar materiaal kan terugvinden voor de eerste graad a-stroom en b-stroom. Aan de hand van dit materiaal maken de leerlingen kennis met de verschillende meetinstrumenten die aan bod komen in de volgende jaren …
Artikel (8) -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016
De Vlaamse Regulator voor de Media, de onafhankelijke toezichthouder voor de Vlaamse audiovisuele media, publiceerde het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2016.
De algemene conclusie van het rapport 2016 is dat:
- Convergentie en …
ArtikelLeerkracht