-
Het versterken van de Pedagogical Content Knowledge in PAV: PCK-module voor student-leraren en leraren
Project Algemene Vakken (PAV) is een complex vak om te onderwijzen. Het is een geïntegreerd vak dat inhouden uit volgende uiteenlopende disciplines combineert:
- Nederlands,
- wiskunde,
- natuurwetenschappen m.i.v. STEM, …
Downloadbaar lesmateriaalNieuw -
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (4)Leerkracht -
Media and Learning Association: Bevordering van digitale technologie en media in het onderwijs
De Media & Learning Association (MLA) zet zich in voor het bevorderen van het onderwijs in Europa door het strategisch gebruik van media en digitale technologieën op alle onderwijsniveaus.
Hun missie is het bevorderen van innovatie en …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
Artikel waar dieper ingegaan wordt op hoe je een leerzorgbeleid uitwerkt.
In het artikel vind je ook de link naar de vragenlijst om zelf aan de slag te gaan.
Artikel (8)Leerkracht -
Naar een krachtig leerzorgbeleid tot op de klasvloer: Ontwerpen van een beginsituatieanalyse
In dit artikel vind je naast een theoretische kadering van het onderzoek verschillende vragenlijsten om de beginsituatie rond leerzorg bij het beleidsteam in kaart te brengen.
Om het leerzorgbeleid en een bijhorend actieplan gericht te kunnen …
Artikel (8)Leerkracht -
Transitie naar teamgerichte ICT-coördinatie: Stappenplan
Een concreet stappenplan voor scholen die de transitie willen maken naar teamgerichte ICT-werking.
Het stappenplan is gebaseerd op het jobprofiel voor ICT-coördinatoren, inclusief het takenoverzicht van ICT-coördinatie, en het nieuwe …
Downloadbaar lesmateriaal -
Naar teamgerichte ICT-coördinatie: Brochure
Hoe stap je als school over op een teamgerichte aanpak van ICT-coördinatie? Uit het MICTIVO-onderzoek blijkt dat de werkdruk van ICT-coördinatoren erg hoog ligt. De coronacrisis maakte nog maar eens duidelijk hoe belangrijk goede …
Downloadbaar lesmateriaal -
Leergemeenschappen: EPALE-zine
We moeten resoluut verder timmeren aan de weg naar een echte lerende samenleving. De nieuwe Europese agenda voor volwasseneneducatie stelt dat tegen 2030 ten minste 60% van de volwassenen zou leren en nodigt uit tot een holistische visie …
Artikel -
Kernkwadranten: Een waardevolle structuur voor reflectie
Veel leraren zijn met de kernkwadranten in contact gekomen tijdens hun studies of gebruiken ze zelf in hun vak. In verschillende studierichtingen en opleidingen in het secundair en het hoger onderwijs staan ze vermeld bij de didactische …
Artikel (20)Leerkracht -
Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven: Leerlijn
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. In tegenstelling tot vroeger zijn de eindtermen niet langer onderverdeeld in vakken maar gebaseerd op zestien sleutelcompetenties. Om de …
Downloadbaar lesmateriaalAnder -
Differentiatie betekent elke leerling zoveel mogelijk laten groeien
Hans De Volder, directeur van de Kunstacademie van Beveren, pingpongt over de kansen tot differentiëren die het nieuwe decreet met zich meebrengt en doet dat met onderwijskundige Katrien Struyven (UHasselt, VUB). Voor elke leerling …
ArtikelLeerkracht -
Leerlingenparticipatie in het deeltijds kunstonderwijs
De Academie van Merksem, ook wel de eerste Kinderrechtenacademie van België genoemd, ging de uitdaging aan een traject rond kinderrechten uit te werken in het deeltijds kunstonderwijs. Is dat niet lastig, als je je leerlingen maar een uur per …
ArtikelLeerkracht