-
Vluchten: Lespakket
In dit lessenpakket vind je handvaten om het thema vluchten allereerst in de klascontext te brengen. Je kan er één lesuur voor reserveren, of uitgebreider de tijd nemen.
Vijf jongeren met een migratieverhaal, komen dicht bij je …
Downloadbaar lesmateriaal (6) -
Leerstof beter verankeren met de +1 routine
Jezelf testen en de belangrijke concepten trachten op te roepen nadat je iets hebt ingestudeerd, ook gekend als retrieval practice, levert vaak meer leerrendement op dan de leerstof meteen een tweede keer door te nemen. De +1 routine is een …
Artikel -
Wie zoekt, die vindt, die schrijft: Lesidee
Met plattegrond en foto's gaan de leerlingen op zoek naar het onroerend erfgoed in de buurt. Ze zien, ontdekken, stellen vragen. Achteraf schrijven ze een informatieve tekst voor hun leeftijdsgenoten.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Op visite: Lesfiche
Wie woont of werkt er vandaag in een monument of waardevol gebouw? Zijn zij trots op hun monument? Zijn er verhalen hierover te rapen? De leerlingen ontdekken wat het betekent om een bewoner of gebruik te zijn van een waardevol of beschermd …
Downloadbaar lesmateriaal -
Op schattenjacht: Lesidee
Via geocaching gaan de leerlingen op speelse wijze op zoek naar diverse soorten onroerend erfgoed zoals gebouwen, rivieren, markeringstekens. Ze leren werken met een gps.
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
Op den buiten: Lesfiche
De klas verkent het landschap rond de school. Welke elementen bepalen een landschap? Denk aan de geografische, landbouwkundige, culturele en andere geschiedenis ervan. Je kan foto's en kaarten gebruiken in de klas of op excursie gaan.
Downloadbaar lesmateriaal (3) -
Toki Pona: Een andere taal
In dit artikel wordt de kunsttaal Toki Pona kort toegelicht. Het is een taal met een minimaal aantal regels en woorden.
ArtikelAndere functie -
The System of the Houses
Kassim, een leraar van een school in Rwanda, introduceerde daar The System of the Houses.
De leerlingen worden daar niet enkel ingedeeld in leerjaren, maar ook in houses, met elk hun eigen kleur.
Jan Royackers schreef hierover een artikel.
Artikel (3)Ander -
Weg vakken, terug naar leerdoelen!
Er beweegt wat in de eerste graad van secundaire scholen. Vele leraren merken dat het bij die leerlingen niet volstaat om louter binnen de eigen reguliere klasgroep te differentiëren. Net daarom nemen alsmaar meer …
ArtikelAnder -
Bloggende leraren met ideeën om te differentiëren
Er verschijnen regelmatig verhalen, artikels, podcasts ... over differentiatie. Saskia Vandeputte en Jan Royackers verzamelden hun zes favoriete differentiatie-posts:
- topstrategieën om tot leren te komen;
- gedifferentieerd evalueren;
- de …
ArtikelAnder -
Werken met jokers: Activerende werkvorm
Leerlingen zetten tijdens een opdracht of toets een joker in. Vooraf bepaal je wat die joker inhoudt: extra ondersteuning, een vraag die wegvalt of een evaluatiecriterium dat dubbel weegt.
In de screencast geeft Saskia Vandeputte meer uitleg over …
Artikel (6)Ander -
Heeft iedereen het begrepen?
Heeft iedereen het begrepen? Met die vraag kom je zelden te weten wat leerlingen onder de knie hebben en wat niet.
In dit artikel geeft Saskia Vandeputte vijftien manieren om formatief te evalueren, onderverdeeld in drie categorieën:
…Artikel (17)Ander