-
Rollen van een ondersteuner: Intervisie
Met deze oefening kan je met collega's in gesprek gaan rond de rollen van een ondersteuner.
Je krijgt zicht op welke rollen je zelf graag opneemt en welke rollen je het vaakst moet opnemen.
Downloadbaar lesmateriaalGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Het gesprek datertoedoet met jongeren over corona: Stappenplan
Gesprekken met jongeren over corona. Gesprek dat er toe doet. Ideaal voor klasgesprekken.
Dit A4'tje wil een gids zijn om met kinderen en jongeren in gesprek te gaan. Om te luisteren naar hoe het écht met hen gaat. Hoe hebben zij het …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Bewegingsvriendelijke speelplaats: Speelplaatsbrochure
Op een bewegingsvriendelijke speelplaats kan iedereen zich goed voelen. Iedereen, dat zijn de leerlingen van de school tijdens de schooldag alsook alle jongeren buiten de schooluren. Om dit te realiseren, zijn er heel wat punten waar je …
Downloadbaar lesmateriaal (7) -
Brandveiligheid: 4veilig
Vuurwerk, het is mooi om naar te kijken, MAAR…?
Elk jaar opnieuw zijn er talloze incidenten met vuurwerk: ongevallen, schade, brand, dierenleed en zelfs dodelijke ongelukken.
Voornamelijk jongeren experimenteren en spelen met vuurwerk. Zij …
Downloadbaar lesmateriaal (5) -
Documentatiecentrum Mondiale Solidariteit: Overzicht nieuwe materialen
In deze lijst staan de nieuwe educatieve materialen van het documentatiecentrum Mondiale Solidariteit die aan de collectie zijn toegevoegd van januari 2021 tot mei 2021. Het gaat om lespakketten, voorleesboeken, jeugdboeken, educatieve spelen, …
Downloadbaar lesmateriaal -
Mentaal welbevinden in de klas
Wist je dat een goede klassfeer meer is dan enkel grappen en grollen? Het Vlaams Instituut Gezond Leven tipt werkvormen voor in de klas:
Voor het lager onderwijs:- Verbindende rituelen,
- Geheime rak’kers,
- Bedankt, …
Downloadbaar lesmateriaal (4) -
LE-model: Sociale interactie en coöperatief leren (fiche 5 van 5)
Door middel van sociale interactie, samenwerking en discussie kan het denkproces geactiveerd worden en leren leerlingen vanuit verschillende standpunten naar situaties kijken. Deze samenwerking verloopt tussen leerlingen van dezelfde leeftijd, …
Downloadbaar lesmateriaal (16)Leerkracht -
LE-model: Authentieke context (fiche 4 van 5)
Leren verloopt betekenisvoller als het in een authentieke context wordt geplaatst. Een realistische leeromgeving die aansluit bij de belevingswereld van de leerlingen, doet hen de relevantie van de taak inzien. Dit heeft een positieve invloed op …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
LE-model: Assessment (fiche 3 van 5)
Assessment maakt integraal deel uit van het instructieproces waarbij leerlingen nauw betrokken zijn in het aan- en bijsturen van hun eigen leerproces. Het is bovendien een manier om deep level learning bij de leerlingen te bereiken door de actieve …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
LE-model: Leerkracht als coach (fiche 2 van 5)
De leerkracht is niet louter een overdrager van kennis, maar een coach in het leerproces. Hierbij heeft hij aandacht voor de actieve rol van de leerling en tracht als dusdanig leeromgevingen te creëren waarin de lerende gestimuleerd, geholpen …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
LE-model: Eigenaarschap (fiche 1 van 5)
Het belang van eigenaarschap binnen het leerproces vindt zijn oorsprong in het sociaal constructivisme dat duidelijk maakt dat het zelf opbouwen van competenties en het nemen van verantwoordelijkheid voor het reguleren van het eigen leerproces …
Downloadbaar lesmateriaal (4)Leerkracht -
Learning Enhancement Model (LE-model): Een leerbevorderend onderwijsmodel
De lerende neemt in het LE-model een centrale positie in. Rond de lerende situeren zich vijf componenten die rechtstreeks of onrechtstreeks invloed uitoefenen op het leerproces. Deze componenten zijn eigenaarschap, de leerkracht als coach, …
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht