-
Feedback geven en ontvangen, observeren, rapporteren: Casussen
De bijgevoegde casussen zijn opgesteld voor de thema’s:
- feedback geven en ontvangen;
- gesprekken voeren en rapporteren.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Leerkracht -
ZIM Emojitool: Ontdek de code van een emoji
Iedereen kent en gebruikt emoji's. Het wordt nog interessanter als je uitlegt hoe je de code van een emoji kan gebruiken in een app.
Ik ontwikkelde samen met ZIMjs.com/kids deze emojitool. Zo kan je onmiddellijk de code kopiëren naar andere …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Gek van mezelf: Het mentale gezondheidsspel
Praten helpt! Helaas ligt de drempel om een gesprek over mentale gezondheid te beginnen vaak heel hoog.
Gek van mezelf is een kaartenspel uitgebracht door auteur en documentairemaker Alwin Ritstier, die vooral bekend is voor zijn Youtubekanaal Vet …
Fysiek materiaal -
Amai!: Kaartspel artificiële intelligentie
Probeer als eerste een slimme AI-oplossing te bouwen zoals een slimme koelkast, een voedingscoach of een afvalsorteerhulp. Dat doe je door de juiste kaarten te verzamelen. En let op dat je systeem niet crasht!
Het spel zit eenvoudig in elkaar met …
Fysiek materiaal -
Zeg het met een dier: Kaartspel aan de hand van de Axenroos
Wil je gedrag bespreekbaar maken? Wil je hiervoor de Axenroos gebruiken? Dan is dit beestig origineel kaartspel iets voor jou!
De sociale omgangstaal in een groep verdient zeker onze aandacht. De Axenroos van Ferdinand Cuvelier geeft een …
Fysiek materiaal -
Een steekje LOS?: Spelenderwijs in gesprek over mentale gezondheid en kwaliteit van leven
Een Steekje Los? is een eigenwijs spel dat op een creatieve, opbouwende en positieve manier het stigma rondom (mentale) kwetsbaarheid bespreekbaar maakt en de veerkracht vergroot.
Doelstellingen
- Bewustwording en inzicht over mentaal welzijn, …
Fysiek materiaal -
Is dat RAAR?: Bordspel rond mentaal welzijn, beperkingen en diversiteit
Mentale kwetsbaarheid en beperkingen zijn thema's die niet makkelijk bespreekbaar gemaakt worden, en waar stigmatiserend op gereageerd kan worden. Het eigenwijze bordspel Is dat RAAR? helpt deze barrières doorbreken. …
Fysiek materiaal (3) -
Codenames: Uitbreiding België
Met toestemming van de uitgevers heeft Level21 uitbreidingsdecks gemaakt van tweehonderd woorden. Deze themaset kan je gebruiken bij het originele spel om extra in te zetten op kennis en woordenschat i.v.m. België:
- autostrades; …
Fysiek materiaal (6) -
Happy Onlife: Spelenderwijs digitale vaardigheden verwerven
Happy Onlife, een app van de Europese commissie, geeft ouders en leerkrachten de educatieve tools in handen om kinderen te leren omgaan met de mogelijkheden én de gevaren van het internet.
Het is geschikt voor kinderen en jongeren vanaf 8 …
App of software (7)Andere functie -
Bomberbot: Leren programmeren
Een volledig uitgewerkte lesmethode om kinderen te leren programmeren.
Hier is geen ICT-kennis voor nodig!Volledige lesplannen en presentaties waarmee je direct aan de slag kunt. Er zijn meer dan driehonderd levels in de online game voor …
App of software (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Oké?!: Spel seksueel grensoverschrijdend gedrag
Via het spel Oké?! maak je het thema seksueel grensoverschrijdend gedrag bespreekbaar bij jongeren.
- Bespreek aan de hand van zes criteria tekeningen van seksueel getinte situaties.
- Sta stil bij wat je erbij voelt en denkt. Wat is een …
Fysiek materiaal (8) -
Anne Frank Krant 2018
Volgend jaar is het 70 jaar geleden dat de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens werd aangenomen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties. Dat was een concrete poging om lessen te trekken uit de gruwelijke geschiedenis van …
Fysiek materiaal (5)Organisatie, firma, vzw