-
ERK-berg: Hoe verloopt een traject Nederlands leren?
De ERK-berg geeft een duidelijk beeld van hoe een traject Nederlands leren (NT2) verloopt binnen de verschillende scholen. Met behulp van de ERK-berg kan je je eigen taalniveau of dat van je cliënt inschatten: je ziet wat een …
Artikel (6)Leerkracht -
Zelfsturend leren: Dit wil je weten als leraar
Zelfsturend leren is niet hetzelfde als de leerling zijn plan laten trekken. Er is een actieve rol voor de leraar voor, tijdens en na het leren. In dit artikel lees je:
- wat zelfsturend leren is;
- hoe je er van jong tot oud aan werkt;
- wat je rol als …
Artikel (76)Leerkracht -
Doordacht digitaliseren: 60 tips voor schoolleiderschap
Doordacht digitaliseren is ongetwijfeld een van de vele veranderprocessen waar je school op dit moment mee bezig is én de komende semesters nog mee bezig zal zijn. Als directeur, adjunct-directeur, IT-coördinator, TAC'er, zorg- …
Artikel -
Leidraad voor online vergaderen of overleggen
Een online vergadering vraagt hier en daar om een andere aanpak. Dit stappenplan helpt je om een online vergadering of overleg zorgvuldig voor te bereiden en uit te voeren. Je krijgt tips en aandachtspunten om jouw vergadering succesvol te …
Artikel (5) -
Leerresultaten zichtbaar maken door het gebruik van dashboards
Eind 2019 ontwikkelden Toll-net en Gito Overijse een plan voor een dashboardtool. Deze tool is een soort grafisch rapport (voortgangsverslag) dat de belangrijkste prestatie-indicatoren die relevant zijn voor een bepaalde cursus/opleiding in …
Artikel -
'Gespreid leren' en 'jezelf testen' in handboeken van lerarenopleidingen
Dit (Engelstalig) wetenschappelijk artikel beschrijft:
- twee effectieve leerstrategieën: 'distributed practice' (gespreid leren) en 'retrieval practice' (actief proberen herinneren);
- hoe je ze in de klas kan inzetten;
- waarom het belangrijk is …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Contactseminarie Erasmus+ voor volwasseneneducatie
Vanuit 19 landen kwamen ze naar Alden Biesen afgezakt: de 45 deelnemers aan het Erasmus+ contactseminarie over actief burgerschap in de volwasseneneducatie. EPALE was erbij, legde alles met pen en camera vast en zorgde voor een verslag.
Artikel -
Geletterdheid op het werk: w@ is d@?
Op 8 november 2019 organiseerden Het Departement Onderwijs en Vorming en het Vlaamse Ondersteuningscentrum Volwassenenonderwijs (Vocvo) de trefdag ‘Geletterdheid op het werk, w@ is d@?’. De deelnemers ontdekten er goede …
Artikel -
Werken met vrijwilligers: EPALE e-zine
Er zijn veel mensen in de EU die tijd willen vrijmaken om migranten en vluchtelingen te helpen die hun taal willen leren. Maar hoe kunnen vrijwilligers dit leerproces het beste ondersteunen? Hoe kunnen ze optimaal ingezet worden door organisaties …
Artikel -
Erkennen van Verworven Competenties: EPALE e-zine
In 2016 kwam de Europese Commissie met de aanbeveling ‘Upskilling pathways’. Daarin vroeg ze de lidstaten om flexibele opleidingstrajecten op te zetten om laagopgeleide volwassenen te begeleiden in het ontwikkelen en verwerven van de …
Artikel -
Dit was EPALE in 2017/2018, online en offline: EPALE e-zine
Het was druk voor EPALE de voorbije twee jaren. In een nieuw EPALE-zine een mooie selectie van alle activiteiten in 2017/2018, online en offline.
Artikel -
Handvatten i.v.m. radicalisering / polarisering voor hoger onderwijs en volwassenenonderwijs
De laatste jaren zijn we opgeschrikt door het geweld waartoe radicalisering in extremis kan leiden. De schaduw van radicalisering is ook zeer dichtbij ons Vlaamse en Brusselse onderwijs gekomen: door de aanslagen in Brussel op 22 maart 2016, maar …
Artikel