-
Cijfermuur in het eerste leerjaar
Aan deze muur kunnen ze optellen en aftrekken en gebruik maken van de splitsmachine met rekenblokjes.
Aan de achterkant is er nog lettermuur. Hier kunnen ze woorden en zinnen maken.
Beeld (5)Leerkracht -
Optellen en aftrekken tot en met 10: Zelfcorrigerend materiaal
Een handig idee om zelfcorrigerende opdrachten uit te werken om het optellen en aftrekken tot en met 10 te automatiseren.
Beeld (7)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
GGGG-schema
Een visueel hulpmiddel om met een leerling aan de slag te gaan met het GGGG-model:
- Wat is er gebeurd?
- Wat dacht je en voelde je op dat moment?
- Hoe reageerde je?
- Wat was het gevolg van je reactie?
Zowel bruikbaar voor kinderen met faalangst als …
Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Rekenvoordelen: Geheugensteuntje
Deze poster kan gebruikt worden bij een les bewerkingen in het zesde leerjaar. Je vindt enkele tips voor handiger te delen en vermenigvuldigen.
Beeld (40)Leerkracht -
Splitsen tot 10: Diploma
Als leerlingen de splitsingen tot 10 geautomatiseerd hebben, kan je hen dit diploma geven.
Beeld (11)Leerkracht, ICT-coördinator -
Vijfpuntster tekenen
Daag je leerlingen uit om een regelmatige vijfpuntster te maken.
BeeldLeerkracht, Ander -
Stambreuken: Taartvoorstelling
Enkele stambreuken (1/1, 1/2, 1/3, 1/4, 1/5 en 1/6) worden voorgesteld via een taartvoorstelling.
Beeld (22)School/onderwijs -
Pictogrammen
Pictogrammen voor leerlingen die de opdracht nog niet kunnen lezen.
Beeld (8)Leerkracht -
Meter, kilogram, liter: Meer of minder
Zelfgemaakte tekeningen die gebruikt kunnen worden als wandplaat om volgende begrippen te visualiseren:
- gelijk aan / minder dan / meer dan 1 meter;
- gelijk aan / minder dan / meer dan 1 liter,
- gelijk aan / minder dan / meer dan …
Beeld (6)Leerkracht -
Kind in de spiegel
Deze foto van een kind in de spiegel kan je gebruiken in lessen rond "spiegelen".
Beeld (11)School/onderwijs -
Kloklezen tot op vijf minuten: Wandplaat
Deze wandplaat is een hulpmiddel voor kloklezen tot op vijf minuten nauwkeurig:
- Is het voor of over het uur?
- Hoeveel minuten is het voor of over het uur?
Beeld (59)Leerkracht -
Wie ben ik: Mindmapping
Een oefening waarbij leerlingen leren om een mindmap te maken.
De leerlingen maken eerst een lookalike van zichzelf. Van hieruit vertrekken een zestal takken. Op deze takken komen onderwerpen die de leerlingen leuk vinden, zoals eten, …
Beeld (47)Andere functie