-
Wat doen bij hevige emoties?
Kaartjes met strategieën om tot rust te komen bij 'grote gevoelens'.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Ander -
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Goede zinnen bouwen: Wie doet wat?
Stimuleer je kleuters om goede zinnen te maken. Deze prenten en het sjabloon ondersteunen hen daarbij.
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Omgaan met boosheid en frustratie: Fiche
Wat maakt me boos? Hoe herken ik boosheid bij mezelf en anderen? Wat kan ikzelf doen? Wat kunnen anderen doen?
Downloadbaar lesmateriaal (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Handschrift bevordert leren meer dan typen, beweren wetenschappers
Een Noors team van wetenschappers heeft de invloed van handschrift en typen op de hersenactiviteiten en geheugencapaciteiten onderzocht.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Let's Talk About Sex: Educatieve posters
De interactieve toolkit Let's talk about sex biedt alle professionals de mogelijkheid om met kinderen en jongeren te werken rond seksualiteit op een speelse en toegankelijke manier. Werken rond dit onderwerp stelt kinderen en jongeren in staat …
Downloadbaar lesmateriaal -
Slechthorend op de basisschool, wat nu?
Als ouders melden dat hun kind een gehoorverlies heeft, tasten vele leerkrachten in het duister. Leerkrachten wensen dan te weten hoe ze met de beperking dienen om te gaan in de klas, op school of bij een uitstap.
In dit eindwerk geeft Sandra …
ArtikelLeerkracht, Directie, … -
Vragen om mee te spelen: Social script
Een stappenplan om de sociale vaardigheid van meespelen aan te leren.
Downloadbaar lesmateriaal (4)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Hulpkaart bij ruzie
Fiche met pictogrammen waarmee kinderen eenvoudig kunnen vertellen wat er gebeurd is als er zich een probleem heeft voorgedaan.
Waar heeft het probleem zich voorgedaan? Wat is er gebeurd? Hoe voelde je je? Wat nu?
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Problemen oplossen: Schema
Hulpkaart met Sclerapicto's om problemen bespreekbaar te maken en ze samen met de kinderen op te lossen.
Downloadbaar lesmateriaal (5)Ander -
Dit is mijn dag: Emoties
Met dit document kunnen leerlingen aangeven hoe ze momenten op een dag ervaren.
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Rustkaartjes
De leerling heeft een aantal rustkaartjes ter beschikking.
Als het even niet lukt in de klas, kan hij gebruik maken van zo'n kaartje om zijn gevoel weer te geven en om een time-out aan te vragen.Omgekeerd kan ook de leerkracht op de bank van de …
Downloadbaar lesmateriaal (7)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner