-
De gouden weken: Groepsvorming begin schooljaar
De eerste weken van het schooljaar zijn cruciaal voor het creëren van een fijne sfeer in de groep.
Leerlingen verkennen elkaar, de leerkracht en de regels. Ook het groepsvormingsproces begint na een vakantie weer helemaal opnieuw. De leerkracht …
Video (59)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Klimaatverandering: Effecten en verwachtingen
Filmpje van de Vlaamse Milieumaatschappij over de effecten van de klimaatverandering en de verwachtingen voor de toekomst.
Video (11)Andere functie -
Micro-agressie: Infoclip
De kennisclip gaat over micro-agressie. Wat is micro-agressie? Van waar komt het? Wat zijn de gevolgen en wat kunnen we er aan doen wordt hier aangehaald.
Hiernaast vind je op het einde van de video ook nog een QR-code die je brengt naar twee …
Video (8)Leerkracht -
Corona en waarom je misschien minder goed in je vel zit
Corona, de lockdown, niet meer naar school, niet meer je familie mogen zien. Het maakt je misschien boos, of bang, of verdrietig. Vele mensen hebben nu psychische moeilijkheden. Anderen hebben er dan weer geen last van. Hoe komt dat? We leggen het …
Video (8)Leerkracht -
Sociaal-emotioneel leren: De vijf competenties
In deze Engelstalige video maak je kennis met de vijf SEL-competenties:
- besef van zichzelf,
- zelfmanagement,
- besef van de ander,
- relaties hanteren,
- keuzes maken.
Men gaat ervan uit dat het schoolse leren niet kan zonder …
Video (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Spatial Augmented Reality
In De Hoge Kouter Kortrijk, buitengewoon onderwijs, wordt Spatial Augmented Reality ingezet om leerlingen te ondersteunen bij assemblagetaken. De school participeert aan het COSMO-onderzoek waarbij de technologie verder op punt wordt gezet. Hoewel …
VideoLeerkracht -
Projectmanagement: Projectmatig denken
Projectmanagement door Prof. Chris F. Kindermans PMI.
Video -
Vragen stellen zonder schaamte, zo kan het: One minute tip
Voor zijn les seksuele en relationele vorming laat leraar Filip zijn leerlingen vooraf vragen stellen, via een anonieme vragendoos. Zo weet hij wat ze écht willen weten. En krijgt hij inspiratie om eens iets anders te geven dan de zoveelste …
Video -
Energie: Warmtenetten
Energie is veel meer dan elektriciteit alleen. We gebruiken bijvoorbeeld 75% van onze energie om warmte te produceren. Dat doen we vaak met fossiele brandstoffen, zoals aardgas of olie. Maar zo ontstaan CO2 en broeikasgassen. En die leiden dan …
Video -
STEMOOV: Video
Deze video demonstreert aan de hand van een praktijkvoorbeeld hoe het STEMOOV-model effectief kan worden toegepast in een lessituatie.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Bouw: Inloopdouche in tegels
Stap voor stap 3D-animatie van de uitvoering van een inloopdouche in tegels met een lijn-afvoergoot, waterdichtingsdoek en tegel afwerking. Gebruikt als visuele ondersteuning.
VideoLeerkracht -
Projectpresentatie mediacoach@school: Sociale Media competenties aanleren en doorgeven
Naar aanleiding van mijn opleiding tot mediacoach heb ik binnen mijn schoolorganisatie deze presentatie gegeven. Hierin beschrijf ik de digitale stappen die we gezet hebben. Ook blikken we vooruit naar de verdere digitalisering van onze school. In …
VideoLeerkracht, ICT-coördinator