-
Israël Neumann in het Fort van Breendonk: Uitdieping schoolbezoek
Deze pagina is bedoeld als uitdieping na een bezoek aan het Sammellager Breendonk. Leerlingen leren over het leven van een van de gevangenen, Israel Neumann.
De pagina maakt gebruik van een podcast over dit onderwerp en bevat een tiental vragen over …
ArtikelLeerkracht -
Breng de Romeinse Keizers tot leven
Artikel over de kansen om hedendaagse technologie te verbinden met het verleden. Hoe kunnen we jongeren bewust maken van zowel de kansen als de risico's van dergelijke technologieën? In dit lesmateriaal kruip je in de huid van figuren als …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Grieks en Minecraft: Akropolis Avontuur
Hoe breng je educatieve technologie in de klassieke talen? Vorig academiejaar ontwierpen mijn studenten en ik lesmateriaal dat net dit deed! We ontwikkelden twee levels waarin leerlingen het oude Rome konden verkennen en via opdrachten meer …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng Griekse mythes tot leven met AI!
In dit artikel lees je over een lesaanpak waarbij leerlingen kennismaken met drie mythes: de mythe over Scylla en Charybdis en twee over koning Midas, met zijn ezelsoren of zijn kenmerkende golden touch. Ze ontdekken de personages en …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Dealing with Socially Acute Questions in the English-Language Classroom
In dit artikel worden handvatten aangereikt die tweedetaalleerkrachten kunnen inzetten voor een constructieve interculturele dialoog bij sociaal ongewenste interacties in een gemengde talengroep. Een case study over een racistische uitspraak tijdens …
ArtikelLeerkracht -
Willem van Moerbeke. Middeleeuwse kenner van Antieke Wijsheid - Pegasus novus 3
Artikel over Willem van Moerbeke, vertaler van Grieks filosofische en wetenschappelijke teksten uit de oudheid. Archimedes, Galenus, Proclus en vooral Aristoteles had hij overgezet naar het Latijn, de academische taal van de toenmalige geleerden …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Latijn en Game Design: Project Nicolai Klimii
Latijn en programmeren, het lijken schijnbare tegenpolen die je niet meteen in dezelfde context zou gebruiken. Dit gameproject, dat een samenwerking vormt tussen de Educatieve Master UGent en het Sint-Lievenscollege bewijst het tegendeel. Door een …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Duik met AI de geschiedenis in
Zou je ook graag met een gekleurde bril kijken naar die oude foto’s van (over)grootouders? Dat kan door AI in te zetten in je klas! Dit artikel praat over de mogelijkheden van AI bij zwart-wit beelden.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Hannibal, de schrik uit Afrika: Fake news? - Pegasus novus 3
Artikel over de geloofwaardigheid van de Romeinse verslaggeving na hun overwinning bij Carthago.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Kleur de geschiedenis met AI
Het doel van dit AI project is vrij simpel: we brengen opnieuw kleur in oude foto's en video's. Waar de beelden van vroeger, door de toen bestaande technologie, beperkt waren tot grijs- of bruintinten, gebruiken we GAN en NoGan-technologie om de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
Assassin's Creed Discovery Tour: Oude Griekenland en Oude Egypte
Een wandeling van Athene naar Sparta ten tijde van de Peloponnesische Oorlogen? Weten hoe mensen in het oude Griekenland leefden of een praatje over politiek slaan met Socrates en Perikles? De klassieke wereld van het oude Griekenland of …
Artikel (8)Systeembeheerder