-
Generatieve AI veilig en verantwoord inzetten: Toolkit voor in de klas
Deze door Microsoft ontwikkelde toolkit is ontworpen voor leerkrachten die lesgeven aan leerlingen van 13 tot 15 jaar. Het heeft tot doel generatieve AI op een toegankelijke manier te introduceren en bewustzijn bij jongeren op te bouwen door de …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, Ander -
Verken OctoStudio: Allerlei ideeën
Hier staat een verzameling van ideeën om te creëren en coderen met behulp van OctoStudio. Ontdek verschillende manieren om code te combineren met alledaagse materialen als hulpmiddel. Sommige zijn volwaardige projecten, andere zijn …
Downloadbaar lesmateriaalNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Micro:bit en Mario Kart: Codeeractiviteit
Volledig uitgewerkt (Engelstalig) lesproject van Digital Schoolhouse waarin leerlingen een micro:bit programmeren om animaties te tonen aan Mario Kart-racers terwijl ze over een racecircuit rijden. De workshop begint met het creëren van …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator -
Mars verkennen
Tijdens deze Engelstalige labs doen leerlingen praktijkervaring op over het gebruik van IoT met behulp van een ESP32. Ze leren om gegevens te verzamelen en te analyseren.
Het concept van deze labs is het belang van IoT aan te tonen. Tijdens het …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht -
Astro Pi: Jouw code in het Ruimtestation
De European Astro Pi Challenge biedt je leerlingen de mogelijkheid om wetenschappelijk onderzoek in de ruimte uit te voeren door computerprogramma's te schrijven die draaien op Raspberry Pi-computers aan boord van het International Space Station.
Downloadbaar lesmateriaal -
ASGARD: Ballonnen voor de wetenschap
Elk jaar sturen studenten uit alle landen hun zelfbedacht en zelfgemaakt experiment de ruimte in met een stratosfeerballon. Deelnemen aan ASGARD lijkt sterk op een echte wetenschappelijke missie in de ruimte, uitgevoerd door een team gedurende …
Downloadbaar lesmateriaal -
Voorwaardelijke instructies met kaarten: Unplugged programmeren
Na het introduceren van conditionals, if-statements en lussen, kan de hele klas samen of in groepjes aan de slag met deze speelkaartenopdracht. Dat doen ze met behulp van een vooraf geschreven programma in een neppe computertaal of gewoon in …
Downloadbaar lesmateriaalOrganisatie, firma, vzw -
LEGO: Bouw de verandering
LEGO ontwikkelde in samenwerking met The Ellen McArthur Foundation een educatief pakket rond circulaire economie. De educatieve cursussen bevatten filmpjes, tips voor praktische doe-opdrachten, achtergrondinfo en een kant-en-klaar draaiboek …
Downloadbaar lesmateriaal -
Code Week: Sjabloon voor deelnemerscertificaat
Neem je deel aan de EU Code Week door in jouw klas of op school een programmeeractiviteit te organiseren? Dan kan je aan jouw leerlingen of collega's een deelnemerscertificaat uitreiken dat bewijst dat ze computationele denkvaardigheden …
Downloadbaar lesmateriaal -
Verschil tussen lineaire, recycling en circulaire economie
Deze infographic geeft op visuele wijze het verschil weer tussen een lineaire-, recycling- en circulaire economie.
Downloadbaar lesmateriaal -
Onze planeet, onze toekomst: Informatieve site met werkbladen
Onze planeet, onze toekomst is een online platform dat jongeren kan helpen de oorzaken en gevolgen van klimaatverandering beter te leren begrijpen, en dat tegelijk oplossingen biedt over hoe we onze samenleving klimaatvriendelijk kunnen maken. Het …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Organisatie, firma, vzw -
Rekenblad: Instructiekaartjes
Deze instructiekaartjes kan je gebruiken om leerlingen in het Engels aan elkaar instructies te laten geven waarmee ze aan de slag kunnen in een rekenbladprogramma zoals Excel of gewoon op ruitjespapier. Leerlingen moeten cellen selecteren en …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, ICT-coördinator, …