-
Realisatie van kwaliteitsvol IAC: Handleiding
In deze handleiding van Katholiek Onderwijs Vlaanderen vind je meer info over individueel aangepaste curricula (IAC).
Je krijgt antwoorden op de vragen wat een IAC is, hoe je het uitwerkt, implementeert en hoe je ermee aan de slag gaat.Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Wijzer werkbare scholen in verandering
We zijn vandaag wel allemaal op één of andere manier betrokken in een veranderingsproces. Onderwijs is voortdurend in verandering, we willen van goed naar beter voor onze leerlingen … en daar zit nu net het addertje onder het …
Downloadbaar lesmateriaalLeerkracht, Ander -
Burgerschapscompetenties met inbegrip van competenties inzake samenleven: Leerlijn
Met de modernisering van het secundair onderwijs in Vlaanderen werden nieuwe eindtermen vastgelegd. In tegenstelling tot vroeger zijn de eindtermen niet langer onderverdeeld in vakken maar gebaseerd op zestien sleutelcompetenties. Om de …
Downloadbaar lesmateriaalAnder -
Quickscan Begaafdenwijzer
Met deze tool kan je met je school in kaart brengen wat je al doet en waar je nog aan kan werken voor cognitief sterke en (hoog)begaafde leerlngen.
Downloadbaar lesmateriaal (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Hoe verhoog je motivatie van leerlingen?
Een kijkwijzer met praktische tips.
Welke elementen gebruiken wij reeds als team om de motivatie van de leerlingen te verhogen? En aan welke elementen kunnen we nog werken? Welke acties gaan we hiervoor opzetten?
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Motivatieverhoging: Kijkwijzer
Een kijkwijzer met opsomming van elementen die een leerkracht kan inzetten om de motivatie van de leerlingen te verhogen.
De elementen zijn onderverdeeld per thema:
- aandacht,
- relevantie,
- vertrouwen,
- voldoening.
Downloadbaar lesmateriaal (6)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Non-verbaal klashouden, hoe doe je dat?
Hoe zet je in op non-verbaal klashouden?
Volg de verschillende stappen om te komen tot het gewenste gedrag.
Indien deze stappen niet voldoende zijn, ga je over naar verbaal klashouden aan de hand van drie zinnen.Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Informatie verzamelen over het gedrag
Lijst om de ernst van probleemgedrag te observeren, volgens de criteria van Rutter.
Downloadbaar lesmateriaal (18)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leerlingcontact: Nabespreking rapportperiode
Bij deze reflectie wordt teruggeblikt op een leerperiode. Daarbij onderzoek je met de leerling wat goed ging en wat beter kan. Jullie stellen samen doelen en bepalen wie wat zal doen.
Downloadbaar lesmateriaal (86)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Ouderbetrokkenheid: Kijkwijzer, materialen en tips
Is jouw school een oudervriendelijke school?
Met deze tool krijg je richtvragen om je eigen school onder de loep te nemen.
Is de inkom uitnodigend om binnen te komen? Hoe verloopt je communicatie met ouders? Hou je rekening met anderstalige …Downloadbaar lesmateriaal (43)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zorgvragen aanpakken met de M-cirkel
De M-cirkel is een tool om oplossingsgericht en handelingsgericht naar leerlingen te kijken en te handelen.
Via deze methode gaat men planmatig op zoek naar de specifieke onderwijsbehoeften van de leerling en …
Downloadbaar lesmateriaal (105)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Handelingsplan vanuit een ondersteuningsteam
In bijlage vind je een sjabloon van een handelingsplan met volgende onderdelen:
- gegevens van de actoren,
- korte beeldvorming en positieve aspecten van leerling,
- onderwijs- en ondersteuningsbehoeften,
- doelen,
- omschrijving van de acties, …
Downloadbaar lesmateriaal (67)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner