-
Zelf oefeningen maken: Overzicht
Er zijn specifieke programma's waarmee je zelf oefeningen kan maken. Die oefeningen kan je dan aanbieden aan je leerlingen of online zetten zodat iedereen ze kan maken.
Zulke programma's noemen we authoring software. Ze worden ook vaak …
Artikel (33)ICT-coördinator, Ander -
Aan de slag met de Slimste Mens
Gebruik de populariteit van het spelprogramma De Slimste Mens om met je leerlingen creatief aan de slag te gaan. Laat hen hiervoor gerichter de actualiteit volgen, dompel hen in archiefmateriaal van bv. Twitter, websites van kranten en/of YouTube. …
Artikel (15)Leerkracht -
Google Docs: Ingebouwde onderzoeksfunctie
Google Drive blijft een van de beste manieren om bestanden online te bewerken, te delen en op te slaan. Een minder bekende optie in Drive is de ingebouwde onderzoeksfunctie in Google Docs. Deze functie kan je activeren door in de …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator -
Sociale media op de basisschool: Inspiratieboek
Heb je er écht zin in? vraagt het inspiratieboek Sociale media in de basisschool, in de inleiding. In deze uitgave van het Nederlandse Mijn Kind Online lees je hoe je sociale media in het onderwijs kan inzetten aan de hand van onder …Artikel (7)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Bronvermelding: APA
Na afwerking van een schrijfstuk vermeld je doorgaans je bronnen. Hoe begin je eraan?
Wens je je bronnen te vermelden volgens de APA-normen dan kan je aan de slag met een handige tool. Maak hiervoor je keuze uit boek, krant, tijdschrift en/of …
Artikel (6)Leerkracht -
Google: Spelenderwijs beter leren zoeken
Efficiënt zoeken op het internet is essentieel voor de kenniswerkers van morgen. De vraag blijft: 'hoe leer je zoiets het best aan?' Integreer je deze informatievaardigheden in andere opdrachten of oefen je er expliciet op? En …
Artikel (4)Leerkracht, ICT-coördinator -
Start het schooljaar met voorleessoftware
Voor leerlingen met een lees- of schrijfprobleem biedt het werken met digitale versies van boeken veel kansen. Aan ’t begin van dit schooljaar valt er heel wat nieuws te melden.
Adibib in het nieuw
Adibib, waar je digitale versies van …
Artikel (3)School/onderwijs -
36. Begeleid Zelfstandig Leren voor Nederlands en Frans: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
De optie om Begeleid Zelfstandig Leren te organiseren voor leerlingen van de eerste graad wortelt in meerdere beweegredenen. De visie op leren vormt het fundament voor het initiatief. De belangrijkste motieven zijn:- de school wil op die …
ArtikelDirectie -
Moodle: Geïntegreerd samenwerken
De elektronische leeromgeving Moodle biedt een eenvoudig platform voor ieder leervak. Het biedt kansen om leren leren, (meer) zelfstandig werk en samenwerkend leren te realiseren.
Leerlingen kunnen er, in klasverband of in deelgroepen of …
ArtikelDirectie -
Flipboard: Maak je eigen magazine
Als leerkracht lees je vaak interessante dingen over je vakgebied, maar soms is het te kort dag om al die info in je lessen te verwerken. Je kan artikels meegeven of cursisten de link doorsturen, maar heel handig is dat niet. Wat als je al …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Een flyer ontwerpen: Digitale leermiddelen secundair
Deze les is tot stand gekomen naar aanleiding van de opendeurdag van de school. De leerlingen van een tweede jaar BVL wilden laten zien dat zij gedurende het schooljaar toch wel het één en het ander geleerd hadden tijdens de lessen …
ArtikelDirectie -
iPadbeleid: Verticale lijn muziek maken
De iPad is een ICT-middel dat we kunnen inzetten om doelen te bereiken. Wanneer je de iPad doelgericht wil inschakelen in de klas en op school, is het aangewezen om buiten de klasmuren te kijken. Zo voorkom je dat bepaalde apps in verschillende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator