-
Rol en taak van een vakcoördinator
Rol en taak van een vakcoördinator binnen een school of CVO. Ook de voorwaardelijke competenties worden vermeld.
Artikel (3)Directie, Ander -
De Max-methode
Roel Buisseret is directeur van KA Merksem. Hij lichtte op de Dag van de evaluatie in Antwerpen zijn evaluatiebeleid toe. Lees het verslag over zijn visie over evaluatie.
Als bijlage vind je ook een visietekst over de Max-methode, die illustreert hoe …
Artikel (7)Leerkracht -
De impact van Brede School: Een verkennend onderzoek
Gedurende drie jaar konden een aantal proefprojecten aan de slag gaan met het concept Brede School.
Wat brachten die proefprojecten Brede School nu eigenlijk teweeg? Welke sectoren waren er bij betrokken? Welke doelstellingen streefden ze na? Welke …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Ouders aan boord van de Brede School
Brede Scholen zetten in op het maximaliseren van ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren. Ouders komen dan uiteraard ook in het vizier. Zij zijn immers belangrijke personen in het leven van kinderen.
Deze publicatie gaat na hoe een partnerschap …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Starten met een Brede School: Stappen en aandachtspunten
Hoe organiseer je het oprichten van een brede school? Wat is de meerwaarde? Hoe kan je anderen overtuigen?
In deze brochure worden de ervaringen van brede scholen gebundeld en welke verschillende stappen zij doorliepen.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Brede School: Werken aan een brede leer- en leefomgeving
Een brede school wil de ontwikkelingskansen van kinderen en jongeren verhogen. Ze doet dit door via samenwerking met diverse partners een brede leer- en leefomgeving te creëren. Daarbinnen kunnen kinderen en jongeren een grote diversiteit aan …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Wat is een brede school?
Een brede school is een samenwerkingsverband tussen verschillende sectoren waaronder minstens één school, die samen werken aan een brede leer- en leefomgeving in de vrije tijd en op school.
Het doel van een brede school is het …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Meer leergoesting voor STEM
Ook in het GO! atheneum Zottegem zijn er in het volgende schooljaar veranderingen op til. De 1ste graad wordt dan een brede, oriënterende graad met zes keuzemodules. Voor de leerlingen die meer uitdaging aandurven is er een …ArtikelLeerkracht -
Moeilijke thema's bespreken: Nieuwsbrief
Als men spreekt over radicalisering van jongeren, kijken politiek en media soms ook naar het onderwijs voor oplossingen. Een kant-en-klare remedie is echter niet altijd evident.
Onderwijskundigen stellen zich vragen zoals: wat is radicalisering, …
Artikel -
Brede School in Brussel: 1 +1 is meer dan 2
Met deze bundel, een uitgave van het Onderwijscentrum Brussel, wil de Vlaamse Gemeenschapscommissie duidelijkheid brengen over het concept Brede School, en de toepassing ervan in de Brusselse situatie.
Kinderen en jongeren groeien op in een …
Artikel -
Hand-out presentatie CLIL
Deze hand-outs van een presentatie bevatten tips en inzichten in het succesvol indienen van een CLIL-dossier.
ArtikelAndere functie -
Creativiteit in het onderwijs bevorderen
We horen het vaak: in het onderwijs van de 21ste eeuw moet creativiteit een prominentere plaats krijgen (zie ook de Visietekst duurzaam onderwijs). Creatief denken kan mensen helpen om hun persoonlijke leven te verrijken, problemen op te lossen, …Artikel (4)Leerkracht