-
Digitale leermiddelen bij canonteksten uit de Nederlandse literatuur: Verantwoording
Dit artikel is bedoeld als verantwoording voor de leermiddelen die Jan Uyttendaele tot nu toe ontwikkelde over de literaire canon. Hij zal de lijst leermiddelen in de toekomst ook uitbreiden met nieuwe leermiddelen naar aanleiding van de …
ArtikelNieuwLeerkracht -
Audiovisueel lesmateriaal verkiezingen 2024
Op deze pagina verzamelen we een pak audiovisueel lesmateriaal van Het Archief voor Onderwijs waarmee je jouw klassen wegwijs maakt doorheen het feest van de democratie. Ze wordt in aanloop naar de verkiezingen regelmatig bijgewerkt.
Wij schuiven …
ArtikelNieuw -
ReguLEER! Een pedagogisch-didactische verkenning van zelfregulerend leren
In dit boek laten verschillende experts en ervaringsdeskundigen hun licht schijnen op het thema zelfregulerend leren.
Daarnaast vind je in de bundel verschillende interviews met docenten en schoolleiders over hoe zij zelfregulerend leren …ArtikelLeerkracht, Ander -
Aan tafel! Eten bij moslims, joden en christenen: Expo
Voor veel mensen bepaalt religie in grote mate wat je wel of niet mag eten en hoe iets bereid moet worden. Maar evengoed speelt voedsel of de onthouding ervan een belangrijke rol bij feesten, tradities en overgangsrituelen. In deze tentoonstelling …
tot
Nascholing of activiteitNieuw -
LEARNTEC: Europees congres over leertechnologie
Op LEARNTEC zijn vrijwel alle relevante aanbieders van digitaal onderwijs vertegenwoordigd. Het bijzondere aan LEARNTEC is de combinatie van congres en beurs.
Je ziet er IT-ondersteunde leermethoden, technologieën en praktijkvoorbeelden op …
tot
Nascholing of activiteitLeerkracht, ICT-coördinator -
Een krachtige leeromgeving voor elke leerling: Observatie(wijzer) als startpunt
De leerlingenpopulatie op school wordt alsmaar meer divers op het vlak van behoeften en achtergronden.
In dit artikel wordt er dieper ingegaan op volgende vragen:
- Hoe kan je hier als leerkracht actief op inspelen?
- Welke klemtonen kan je in …
Artikel (5)Leerkracht -
Zeven tips voor werken met speciale kinderen
In dit artikel van AOb geven experts tips om te werken met leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften:
- vergeet de labels;
- kijk naar de ondersteuningsbehoefte;
- ga in gesprek met kind en ouders;
- zie wat er wel goed gaat;
- kijk steeds hoe je kan …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een efficiënte samenvatting maken in zes stappen
Door een samenvatting te maken, ben je actief bezig met de leerstof. Hierdoor neem je efficiënter de informatie op. Daarnaast geeft zo’n gestructureerd document een duidelijk overzicht van je leerstof. Twee vliegen in één …
ArtikelNieuw -
Le pluriel des noms: Uitleg
Artikel en video over het gebruik en de regels om zelfstandige naamwoorden in het meervoud te zetten.
ArtikelNieuw -
Vier methodes om notities te nemen
In dit artikel vind je info over vier notitiemethodes:
- Cornell;
- blurting;
- mindmappen;
- vraag en antwoord.
ArtikelNieuw -
Samen onderwijs maken: Wegwijzer AI in onderwijs
In samenwerking met specialisten stelde het organisatienetwerk Samen Onderwijs Maken een wegwijzer samen met tieninteressante insteken om je eerste stappen te zetten in de wereld van generatieve artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Vitaal HR-beleid voor onderwijs: HRinEDU-congres
Het huidige lerarentekort, fricties rond werkgeluk en planlast, de vlakke loopbaan en de uitdagingen van een toekomstgericht modern HR-beleid binnen scholen. Hoog tijd om expertise, ervaring en tips te delen. We verwelkomen je dan ook graag op ons …
Nascholing of activiteit