-
Welke stappen kan je ondernemen als leerlingen donkere gedachten hebben?
Wat hebben de vier poten van een stoel te maken met het verschil tussen somberheid en depressie? Je hoort het van klinisch psycholoog Saartje Moens. Zij ziet in jou als Sidekick Sam de perfecte observator om de eerste signalen van donkere …
Video -
dynamoPROJECT: Praktijkvoorbeeld
In dit filmpje worden drie praktijkvoorbeelden getoond met getuigenissen van leerkrachten, leerlingen en experts over de meerwaarde om via dynamoPROJECT met een kunstenaar aan de slag te gaan in de klas. De mogelijkheden zijn eindeloos: Schakel …
Video -
Augmented reality in het buitengewoon onderwijs
In BuSO Hoge Kouter in Kortrijk werken leerlingen in het atelier met twee toestellen voor augmented reality. Met behulp van deze systemen krijgen leerlingen die het wat moeilijker hebben ook de kans om een taak van A tot Z prima af te …
Video (3)Leerkracht -
Future fit
Nik Lippens is leerkracht tweedekansonderwijs en sociaal ondernemer. In zijn eigen schoolpraktijk lanceerde hij het label Goed Bezig en experimenteert hij nu in het secundair onderwijs met community service learning. Kom er meer over te weten in …
Video -
Participatie binnen het IAC-traject: Praktijkvoorbeeld van uit ondersteuningsnetwerk
In dit filmpje getuigen drie ondersteuners hoe zij werken met leerlingen met een individueel aangepast traject in het regulier onderwijs.
Video (8) -
Kauwgom plakken in de kauwgomboom
Wat kan je met kauwgom op school doen? In een kauwgomboom plakken zoals deze dames!
Video -
Meedoen met Operatie Proper
Operatie Proper is een beloningssysteem waarbij scholen en jeugdverenigingen een duwtje in de rug krijgen om zwerfvuil duurzaam aan te pakken. Hoe? Door samen een actieplan op te stellen, ondersteuning te bieden (o.a. opruimmateriaal, …
Video -
Onder de loep: Thema-aflevering over afstandsleren
Wij vroegen aan 4 iPad-coaches hoe zij de eerste week #coronderwijs ervaarden. Wat lukte, wat lukte niet, wat zijn de valkuilen, wat zijn de tips...
Beluister het praktijkverhaal van iPad-coaches Pascal Penta, Maarten Van Hulle, Tom Van den Broeck en …Video -
Hoe werk je met de thuistaal in de klas?
Hoe geef je de thuistaal van je leerlingen een actieve rol in de klas? Samen met een aantal geëngageerde Gentse leraren zocht Onderwijscentrum Gent het uit. Hannelore geeft les in HTISA en vertelt over hoe zij aan de slag ging met …
Video (5) -
Bewegingsmomenten op school creëer je zo!
Beweging op school biedt heel wat voordelen. Maar hoe integreer je beweging en hoe betrek je andere leerkrachten en directie hierbij? Hoe creëer je een bewegingsaanbod tussen en tijdens de lessen en hoe integreer je bewegingstussendoortjes? …
Video (4) -
MOEV-schoolondersteuning: Getuigenissen
Geef beweging een plaatsje in het gezondheidsbeleid van je school!
Wat kan MOEV betekenen voor jouw school? Laat je inspireren door een getuigenis van twee secundaire scholen over MOEV-schoolondersteuning.
Video -
Redelijke aanpassingen en evaluaties: Lezing
Een lezing over het evalueren in de onderwijspraktijk. Hoe evalueren we leerlingen die gebruik maken van hulpmiddelen en redelijke aanpassingen? Wat is de norm en moeten ze voor alle leerlingen dezelfde zijn?
Video (8)Leerkracht