-
Taalactiverend en -stimulerend Nederlands leren
DocAtlas vroeg een aantal deskundigen inzake spelend taal leren om te vertellen over hun favoriete (speel)leermateriaal. De filmpjes variëren in duur van 5 tot 25 minuten. De materialen die men in de filmpjes bespreekt zijn bijna altijd te …
Video -
Vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen: Kennisclip en lesmateriaal
In deze kennisclip leggen enkele laatstejaarsstudenten Bachelor Sociaal Werk aan de Arteveldehogeschool Gent uit hoe je de zoektocht naar vrijetijdsbesteding bij OKAN-leerlingen laagdrempeliger kan maken via de organisatie van een vrijetijdsmarkt. …
VideoStudent (niet lerarenopleiding) -
Wintergeesten: Lied rond geluid met akkoorden en lesideeën
Wintergeesten gaat over de angstaanjagende geluiden die je soms hoort in het donker.
Het leent zich uitstekend voor lessen rond geluid. In de bijlage vind je zowel de tekst met akkoorden, als een aantal lesideeën.
Video (40) -
Alfabet: Tips voor een rijk aanbod bij het boek
Het boek Alfabet van Charlotte Dematons is een boek met heel veel mogelijkheden voor veel kinderen. Van woordenschat stimuleren, praten over, een verhaal maken van de dieren en dingen op de bladzijde, om de beurt iets benoemen ...
Voor een rijk …
VideoAndere functie -
Spel Kroko Loko: Tips voor gebruik bij kleuters met ontwikkelingsvoorsprong
Het spel Kroko Loko is leuk voor peuters en kleuters, maar wat stimuleer je eigenlijk allemaal bij het spelen en gericht begeleiden van dit spel?
Peuters en kleuters met ontwikkelingsvoorsprong hebben een rijk aanbod nodig en daar hoef je lang niet …
VideoAndere functie -
Memoryspel: Tips voor het rijk inzetten van het spel
Deze video wil helpen inspireren bij het rijk inzetten van ogenschijnlijk gewoon materiaal. Wat kun je nog meer doen met bijvoorbeeld dit memoryspel?
Rijk aanbod is van belang voor het uitdagen van kinderen met ontwikkelingsvoorsprong.
VideoAndere functie -
Wiskundige definities van buiten leren. Hoe doe ik dat?
Deel dit filmpje met je leerlingen. Hoe leer je wiskundige definities uit het hoofd?
Video (10)Leerkracht -
Zo creëert juf Femke een krachtige taalleeromgeving in een diverse klas
Hoe wordt je klas een plek waar je taal leren maximaal stimuleert en alle leerlingen meeneemt, ook wie het thuis financieel moeilijk heeft of een andere taal spreekt? Taalexpert Carolien Frijns gaat op bezoek in de vierde klas van juf Femke en …
VideoAndere functie -
Mindfulness op school en thuis: ontspannen
Ontspan je met een high five. en beheers je ademhaling.
VideoGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Participatie binnen het IAC-traject: Praktijkvoorbeeld van uit ondersteuningsnetwerk
In dit filmpje getuigen drie ondersteuners hoe zij werken met leerlingen met een individueel aangepast traject in het regulier onderwijs.
Video (8) -
Hoe werk je met de thuistaal in de klas?
Hoe geef je de thuistaal van je leerlingen een actieve rol in de klas? Samen met een aantal geëngageerde Gentse leraren zocht Onderwijscentrum Gent het uit. Hannelore geeft les in HTISA en vertelt over hoe zij aan de slag ging met …
Video (5) -
Bewegingsmomenten op school creëer je zo!
Beweging op school biedt heel wat voordelen. Maar hoe integreer je beweging en hoe betrek je andere leerkrachten en directie hierbij? Hoe creëer je een bewegingsaanbod tussen en tijdens de lessen en hoe integreer je bewegingstussendoortjes? …
Video (4)