-
Talkr: Laat foto's praten
De app Talkr laat jou toe om foto's te laten spreken. Door eigen of andere foto's te importeren breng je het personage op de foto als het ware tot leven.
De app Talkr Live biedt dezelfde mogelijkheden. Hierbij is het echter mogelijk om live op …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Grieks en Minecraft: Akropolis Avontuur
Hoe breng je educatieve technologie in de klassieke talen? Vorig academiejaar ontwierpen mijn studenten en ik lesmateriaal dat net dit deed! We ontwikkelden twee levels waarin leerlingen het oude Rome konden verkennen en via opdrachten meer …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Breng Tacitus tot leven met AI
Artikel over een project rond AI-technologie, een samenwerking tussen de UGent en het Sint-Lievenscollege, waar een brug werd geslagen tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: klassieke talen en programmeertalen. In dit project kan je je kennis van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Duik met AI de geschiedenis in
Zou je ook graag met een gekleurde bril kijken naar die oude foto’s van (over)grootouders? Dat kan door AI in te zetten in je klas! Dit artikel praat over de mogelijkheden van AI bij zwart-wit beelden.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Pythia: Epigrafie, poëzie en AI
Bij het bestuderen van de Klassieke Oudheid vertrouwen we op allerlei bronnen. Verhalen van grote dichters, prachtige tempels, tekeningen op allerlei objecten … In dit AI-project maak je kennis met de epigrafie, de tak van archeologie die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
AI in de klas: Waarom en hoe?
Artikel over hoe en waarom je AI kan inzetten in de klas. Je ontdekt enkele concrete ideeën om AI te betrekken in taalvakken, in kunst en in de ruimere maatschappij. Zo kan dit als inspiratie dienen voor het opzetten van vakoverschrijdende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Virtual Reality in de klas: Toepassingen en voorbeelden
Uitgebreide lijst met links naar verschillende virtualrealityapplicaties voor technische en algemene vakken. Je krijgt voorbeelden van VR voor volgende vakken:
- auto,
- hout en bouw,
- elektriciteit en centrale verwarming,
- STEM,
- wiskunde, …
Downloadbaar lesmateriaal (9)Leerkracht -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
Gezondheid: Apps en digitale toepassingen
Deze uitgebreide cursus gaat over het gebruik van apps en digitale toepassingen die allemaal met het thema gezondheid te maken te hebben. Volgende onderwerpen komen aan bod:
- voeding,
- beweging,
- medicijnen,
- dokter,
- EHBO, …
Downloadbaar lesmateriaal (20)Leerkracht -
De graftombe van Toetanchamon: Virtual reality
Een virtuele reis naar Egypte. Je brengt een bezoek aan de graftombe van Toetanchamon. Hierin krijg je een overzicht van de werkwijze en de archeologische vondsten.
VideoLeerkracht, ICT-coördinator -
Historische bronnen vergelijken: Lesfiche 3.12
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht -
Op ontdekking in het oude Griekenland: Lesfiche 3.11
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les kan gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (3)Leerkracht