-
Leer je kind programmeren met Scratch! - Roadbear Studios
Programmeren voor kinderen, een hot topic. Veel ouders willen graag dat hun kind op een soort van programmeercursus gaat. De programmeerklasjes voor kinderen schieten dan ook als paddenstoelen uit de grond.
De eerste onderzoeken naar of alle …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Taalalgoritmes op de werkvloer
Al jaren verdiepen computerwetenschappers zich in de complexiteit van menselijke taal: van vroege filosofische experimenten, zoals de Turing Test en het Chinese Room Experiment, tot regelgebaseerde chatbots. Eind 2022 was er een keerpunt met de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Taalalgoritmes en sentimentanalyse
Al jaren verdiepen computerwetenschappers zich in de complexiteit van menselijke taal. Computers en taaltechnologie gaan vandaag verder dan alleen tekstgeneratie. Ze zijn ook bekwaam in het analyseren van teksten en senitmentanalyse. Wanneer we …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Artificiële intelligentie toepassen op afbeeldingen, DALL-E
Het blogartikel legt stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met afbeeldingen gemaakt door artificiële intelligentie.
ArtikelLeerkracht -
Pythia: Epigrafie, poëzie en AI
Bij het bestuderen van de Klassieke Oudheid vertrouwen we op allerlei bronnen. Verhalen van grote dichters, prachtige tempels, tekeningen op allerlei objecten … In dit AI-project maak je kennis met de epigrafie, de tak van archeologie die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
AI in de klas: Waarom en hoe?
Artikel over hoe en waarom je AI kan inzetten in de klas. Je ontdekt enkele concrete ideeën om AI te betrekken in taalvakken, in kunst en in de ruimere maatschappij. Zo kan dit als inspiratie dienen voor het opzetten van vakoverschrijdende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Kleur de geschiedenis met AI
Het doel van dit AI project is vrij simpel: we brengen opnieuw kleur in oude foto's en video's. Waar de beelden van vroeger, door de toen bestaande technologie, beperkt waren tot grijs- of bruintinten, gebruiken we GAN en NoGan-technologie om de …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
COSMO: Virtual reality en augmented reality
COSMO is een onderzoeksproject waarbij zowel bedrijven uit de maakindustrie, onderzoeksgroepen alsook secundaire scholen betrokken zijn.
ArtikelLeerkracht -
Kunnen jouw leerlingen al computationeel denken?
In dit artikel van Klasse heeft Frank Neven, professor informaticawetenschappen aan de universiteit Hasselt, het over het belang van computationeel denken in het basis- en secundair onderwijs. In de nieuwe eindtermen voor de eerste graad van …
ArtikelICT-coördinator, Systeembeheerder -
Podcast: Verbeter de online informatievaardigheden van je leerlingen met deze tips
Online informatie zoeken wordt steeds belangrijker. Wat kunnen scholen doen om de online informatievaardigheden van leerlingen te verbeteren?
Uit steeds meer onderzoek blijkt dat leerlingen vertrouwd zijn met media en apparaten. …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Les over nettiquette: Omgangsvormen op internet
Aan het begin van het schooljaar wordt op de meeste scholen volop aandacht besteed aan positieve groepsvorming. Docenten maken met hun leerlingen afspraken over sociale omgangsvormen. Wederzijdse verwachtingen worden duidelijk uitgesproken en …
Artikel (8)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
7 weetjes over sexting
Het maken, versturen of delen van seksueel getinte berichtjes of foto's noemen we sexting.
Volwassenen doen het én jongeren ook.
Hier lees je 7 weetjes.
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, …