-
Coding Park: Leren programmeren
Coding Park is een codeerplatform waarop leerlingen leren coderen en computationeel denken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van visuele blokken of Python. Je kan meteen aan de slag in de gratis programmeeromgeving. Als je als ouder of leerkracht de …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
MicroBlocks: Leren programmeren
MicroBlocks is een gratis, Scratch-achtige programmeertaal voor het leren werken met educatieve microcontrollerboards zoals de Micro:bit, Adafruit Circuit Playground Express en vele andere. MicroBlocks is een live programmeersysteem.
Klik op een …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Automatus: De app waarmee je rekenen automatiseert
Automatiseer op een speelse manier de basisbewerkingen. In Automatus moeten je leerlingen samenwerken om de verschillende landen te veroveren.
Via een doeltijd op maat kan een leerling een tegel van het land veroveren. Elke leerling, snel of minder …
App of software -
Climate Detectives: Word klimaatdetective en maak het verschil
Dit project is mogelijk gemaakt door ESA. Het daagt leerlingen uit om het verschil te maken bij het begrijpen en beschermen van het klimaat op aarde. Leerlingen doorlopen drie fases.
- Bij fase 1 gaan ze op zoek naar een klimaatprobleem uit de buurt. …
Downloadbaar lesmateriaal -
Fractio Quest: Breuken leren in een tweede taal
Binnen het Erasmus+ project 'gamifying CLIL within mathematics' werd een set van digitaal game-based materiaal ontwikkeld om het onderwijs en leren van breuken in een tweede taal te ondersteunen en stimuleren.
De hoofdfocus ligt op de gratis app …
App of softwareLeerkracht -
Valsspelen met wiskunde
De titel verklapt het al. In deze activiteit leren leerlingen valsspelen met wiskunde. Aan de hand van het spelletje pingelen maken ze kennis met rijen en leren ze patronen herkennen.
Via de wetenschappelijke methode ontdekken ze zelf via welke …
Downloadbaar lesmateriaalAnder -
Saving Gal: Rekenspel
Saving Gal is een computerspel waarbij leerlingen hun rekenvaardigheden moeten gebruiken om Pipo, het hoofdpersonage, te helpen om zijn hond Gal te bereiken en samen terug naar huis te gaan.
Spelers moeten rekensommen oplossen en vervolgens …
App of softwareLeerkracht -
Rekenfeiten: Webapplicatie
Zijn de basisbewerkingen volledig geautomatiseerd dan wel gememoriseerd? De applicatie verzamelt deze informatie automatisch voor elke leerling. Zij oefenen vervolgens digitaal en op maat met rendabele oefenvormen. Dit kan ook thuis gebeuren. De …
App of software -
Kan je getallen eten en andere wiskundige vragen
Leerlingen vinden wiskunde soms te abstract en ver van hun eigen leefwereld. Om ze te motiveren voor wiskunde gaan leerlingen onder begeleiding van een leerkracht aan de slag met deze prikkelende vragen:
- Kan je getallen eten?
- Is vol ook …
Downloadbaar lesmateriaal (7)Leerkracht -
Rabbids Coding!: Educatief programmeerspel
Rabbids Coding is een educatief spel dat eenvoudig te spelen is. Het spel is volledig gratis en bedoeld om spelers de basis van het programmeren te leren. In het spel wordt aandacht besteed aan sequentieel programmeren, lussen en voorwaarden. …
App of software (5)Systeembeheerder -
PhET: Interactieve simulaties voor wetenschap en wiskunde
App om wetenschappen en wiskunde te ontdekken. Aan de hand van simulaties ontdekken leerlingen, ouders en leerkrachten de werking van atomen, de effecten van energie en het aanpassen van factoren op reacties m.b.t. beweging (actie en reactie).
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
De school(omgeving) herontwerpen en (na)bouwen: Lesfiche 3.3
In dit uitgewerkt lesvoorbeeld zie je hoe een game ingezet kan worden in je les. De lesfiche bevat informatie over wanneer en waarom je dit soort les zou gebruiken en hoe de les er concreet uitziet. De games die je voor deze les kan …
Downloadbaar lesmateriaal (11)Leerkracht