-
Breng de Romeinse Keizers tot leven
Artikel over de kansen om hedendaagse technologie te verbinden met het verleden. Hoe kunnen we jongeren bewust maken van zowel de kansen als de risico's van dergelijke technologieën? In dit lesmateriaal kruip je in de huid van figuren als …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Naamwoorden van de eerste klasse: Herhaling - Mythoi
In deze BookWidgets worden de naamwoorden van de eerste klasse herhaald via vier opgaves:
- woorden sorteren volgens categorieën;
- bepalen of een woord mannelijk, vrouwelijk of onzijdig is;
- het lidwoord of aanwijzend voornaamwoord verbinden met …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Werkwoorden in de tegenwoordige tijd: Herhaling - Mythoi
In deze BookWidgets worden de werkwoorden in het praesens herhaald:
- thematisch ordenen volgens λύειν, contracte en athematische werkwoorden,
- benoemen of de vormen actief, passief of deponent zijn,
- twee reeksen van telkens …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Breng Tacitus tot leven met AI
Artikel over een project rond AI-technologie, een samenwerking tussen de UGent en het Sint-Lievenscollege, waar een brug werd geslagen tussen twee ogenschijnlijke tegenpolen: klassieke talen en programmeertalen. In dit project kan je je kennis van …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Pythia: Epigrafie, poëzie en AI
Bij het bestuderen van de Klassieke Oudheid vertrouwen we op allerlei bronnen. Verhalen van grote dichters, prachtige tempels, tekeningen op allerlei objecten … In dit AI-project maak je kennis met de epigrafie, de tak van archeologie die …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
AI in de klas: Waarom en hoe?
Artikel over hoe en waarom je AI kan inzetten in de klas. Je ontdekt enkele concrete ideeën om AI te betrekken in taalvakken, in kunst en in de ruimere maatschappij. Zo kan dit als inspiratie dienen voor het opzetten van vakoverschrijdende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
De ezel en zijn schaduw: Herhalingsoefening op de werkwoordstijden - Logos
Herhalingsoefening op de werkwoordstijden, bij Logos 9: 9.1, De ezel en zijn schaduw.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Aesopus en de geleerden van het eiland Samos: Tekstbegrip - Logos
Tekstanalyse bij Aesopus en de geleerden van het eiland Samos, Logos 9, 9.5.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Griekse medium: Reflecties bij de didactiek - Pallas 2 Griekse Grammatica
Reflecties en didactische suggesties bij de aanpak van het Griekse medium.
ArtikelLeerkracht -
Griekse goden: Wie is wie?
Een interactieve oefening waarbij je op verschillende manieren de Griekse goden kunt herkennen en inoefenen.
Interactieve oefening (5)Leerkracht