-
CLIL in Vlaanderen: Onderzoeksrapport
In dit rapport vind je het overzicht van de resultaten van het onderzoeksproject CLIL in
Vlaanderen. Dit onderzoek werd uitgevoerd tijdens de schooljaren 2015-2016 en 2016-2017 in het kader van het praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek …ArtikelLeerkracht -
mijnNederlands: Portaal voor NVT
Het online portaal voor iedereen die wereldwijd Nederlands als Vreemde Taal leert, onderwijst, onderzoekt of gebruikt.
Website -
EDscape: Game over het coronavirus en de coronamaatregelen
EDscape is een gratis lespakket/game over de verspreiding van het coronavirus en maatregelen die je als leerling kan nemen om de verspreiding tegen te gaan.
Dankzij Edscape leren kinderen en jongeren hoe het coronavirus werkt, en worden …
Website (10) -
Fysica derde jaar: Klassite
Online lesmateriaal voor leerlingen van het derde jaar. Je vindt er o.a. links en materiaal over volgende onderwerpen:
- breking van het licht;
- lenzen;
- optische toestellen;
- krachten;
- massa, volume en massadichtheid;
- ...
Website (7)Leerkracht -
Leerresultaten zichtbaar maken door het gebruik van dashboards
Eind 2019 ontwikkelden Toll-net en Gito Overijse een plan voor een dashboardtool. Deze tool is een soort grafisch rapport (voortgangsverslag) dat de belangrijkste prestatie-indicatoren die relevant zijn voor een bepaalde cursus/opleiding in …
Artikel -
'Gespreid leren' en 'jezelf testen' in handboeken van lerarenopleidingen
Dit (Engelstalig) wetenschappelijk artikel beschrijft:
- twee effectieve leerstrategieën: 'distributed practice' (gespreid leren) en 'retrieval practice' (actief proberen herinneren);
- hoe je ze in de klas kan inzetten;
- waarom het belangrijk is …
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Formatief evalueren in talenonderwijs: Ontwikkeling toolbox a.d.h.v. een participatief onderzoek
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader …
Artikel (3) -
Binnenklasdifferentiatie in goede en evaluatietijden
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie in goede en evaluatietijden
Met deze sessie willen we samen met deelnemers een antwoord geven/zoeken op de …
Artikel -
Evolueer met jouw school door het evaluatiebeleid te evalueren
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Sleutel aan één aspect van het evaluatiebeleid en dat laat zich voelen in elk ander deel van het onderwijsbeleid. De ja-maar -en wat-als-reflexen …
Artikel -
Adviezen: mogen of moeten? Studie-oriëntering: kwaliteit en opvolging van het advies klassenraad
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Adviezen: mogen of moeten? Studie-oriëntering: kwaliteit en opvolging van het advies van de klassenraad
Bij keuzes in de …
Artikel -
Professionalisering, school- en kwaliteitsontwikkeling via leergemeenschappen: Rol van de scholen
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema schoolbeleid.
In deze sessie staan we stil bij de rol van de scholengemeenschap als facilitator om leergemeenschappen te ontwikkelen en in te bedden in …
Artikel -
De leraar maakt het verschil
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema schoolbeleid.
Onderwijs waarin elke leerling maximale leerkansen krijgt en de noodzakelijke competenties van de 21e eeuw bereikt, vormt een grote …
Artikel