-
Je les interactiever met gratis tools
Hand-outs van de presentatie Je les interactiever met gratis tools.
Kort worden het gebruik en de voordelen van enkele tools en apps uitgelegd:
- Kahoot!
- Quizizz
- Quizlet
- Powtoon
- Flipquiz
- Educaplay
- Mentimeter
Artikel (24)Leerkracht -
DCD en ASS: Info en tips
Fiches met enerzijds uitleg over de ontwikkelingsstoornis, anderzijds concrete tips om toe te passen in de klaspraktijk.
Achteraan zitten er nog fiches met tips om toetsen en examens autivriendelijk te maken:
- tips voor lay-out,
- tips voor …
Artikel (37)Leerkracht -
Zelf oefeningen maken: Overzicht
Er zijn specifieke programma's waarmee je zelf oefeningen kan maken. Die oefeningen kan je dan aanbieden aan je leerlingen of online zetten zodat iedereen ze kan maken.
Zulke programma's noemen we authoring software. Ze worden ook vaak …
Artikel (33)ICT-coördinator, Ander -
GPS voor onderwijs aan leerlingen met autisme
In deze bundel vind je informatie over wat autisme is, welke gevolgen het heeft in de klas en waar leerlingen met ASS nood aan hebben.
Artikel (62)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Blokken zonder brokken: Vier slimme strategieën om beter te studeren
Hoe studeren moet en niet moet. Dat behandelt dit artikel op het blog van blogcollectief Onderzoek Onderwijs. Naast waarschuwen voor vaak voorkomende ineffectieve studiemethoden krijg je studietips voor manieren die wél werken.
Het artikel is …
Artikel (31)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Cognitief sterk functioneren: Van brede basiszorg tot uitbreiding van de zorg
In deze bundel komen de verschillende fasen van het zorgcontinuüm aan bod bij begeleiding van leerlingen die cognitief sterk functioneren.
Hoe doe ik aan preventieve zorg in de klas? Hoe bepaal ik de onderwijsbehoeften?
Artikel (30)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Maak je eigen fotoverhaal
Misschien een idee voor als je op zoek bent naar een andere aanpak voor een groepstaak of een vakoverschrijdend project. Waarom laat je de leerlingen eens niet een fotoverhaal in elkaar steken?
Een fotoverhaal is een beetje als een …
Artikel (42)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Sint, kerst en nieuw: Sensorische informatieverwerking
Voor leerlingen met andere sensorische informatieverwerking is december geen evidente periode. De drukte en onduidelijkheid rond Sint, kerst, Nieuwjaar zijn een behoorlijke uitdaging bovenop alle andere uitdagingen. In dit artikel worden duiding …
Artikel (23)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, Ander -
Klasoverschrijdend werken met miniklasjes en infobalies
Hoe ga je met met een diverse klasgroep aan de slag waarbij de leerlingen zelfstandig werken en de juiste kansen en uitdagingen krijgen?
Ontdek in het artikel hoe juf Griet en juf Nina het aanpakken.
Artikel (32)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Complimentendag: Doetips
Kort artikeltje waarin verteld wordt hoe je deze dag je leerlingen en je collega's met complimentjes kan overladen.
In het artikel vind je ook complimentkaartjes om zelf af te drukken, uit te knippen en daarna uit te delen.
Artikel (73)Leerkracht -
Kinderen met aandachts- en concentratieproblemen: Een mogelijke aanpak op school
Een bundel waarbij de schrijver eerst enkele kenmerken en oorzaken beschrijft van de problemen. Daarna gaat hij op zoek naar een mogelijke aanpak.
In het derde deel besteedt hij nog even aandacht aan de zelfinstructiemethode van Meichenbaum.
Artikel (54)School/onderwijs