-
Voeding: Basiswoordenschat voor anderstaligen (deel 1)
Interactieve oefening voor anderstaligen om basiswoordenschat rond voeding in te oefenen.
Interactieve oefening (17)ICT-coördinator, Ander -
Terugblikken: Herhaling leerstof
Begin de dag met een kort terugblikmomentje.
Geef de leerlingen enkele oefeningen van de leerstof van de vorige dag, de vorige week, het vorige blok en van het vorige schooljaar.Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Woordjes lezen: Spelbord
Spelbord om nieuwe woordjes te oefenen.
Beeld (18)Student (lerarenopleiding) -
Lettermuur in het eerste leerjaar
Aan deze muur kunnen leerlingen woorden en zinnen maken.
Aan de andere kant is er nog een cijfermuur. Hier kunnen ze optellen en aftrekken en gebruik maken van de splitsmachine met rekenblokjes.
Beeld (14)Leerkracht -
Primaire behoeften: Basisbegrippen voor anderstaligen
Deze interactieve oefeningen zijn speciaal gemaakt voor anderstalige leerlingen. Je oefent hiermee basisbegrippen.
De reeks gaat over primaire behoeften en sluit aan bij Go4ty.
Interactieve oefening (14)ICT-coördinator, Ander -
Begrippen: Groot, klein, hoog, laag, veel, weinig, lang en kort
Je oefent op de begrippen: groot, klein, hoog, laag, veel, weinig, lang en kort. Je doet dit aan de hand van flitskaarten of een spelletje!
Interactieve oefening (13)ICT-coördinator, Ander -
Tegenstellingen: Basiswoordenschat
Interactieve oefening om anderstalige leerlingen tegenstellingen aan te leren.
Interactieve oefening (13)ICT-coördinator, Ander -
Gooi en schrijf je gedicht
Gooi en schrijf je gedicht is een activiteit die als tussendoortje kan dienen op school, op de camping of thuis. Maak er een mooi gedicht van.
Beeld (12)Leerkracht -
Voorzetsels
Oefen voorzetsels die een plaats bepalen.
Interactieve oefening (10)ICT-coördinator, Ander -
Functioneel aan de slag met gedichtendag
Wat doe je met je klas op gedichtendag? Zelf een gedicht maken? En hoe motiveer je de leerlingen? Door ervoor te zorgen dat andere mensen het ook lezen ... via KlasCement bijvoorbeeld.
Het gedicht zelf vind je in bijlage.
Beeld (10)Leerkracht -
Afsluiting van de dag met doelenchecker
Sluit de dag af met enkele oefeningen om de doelen van de leerstofonderdelen te checken.
Beeld (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taalklaver: Korte en lange klanken
Via een klavertje vier worden de woorden met lange en korte klanken verdeeld in één van de volgende vier groepen:
- korte klank - geen verdubbeling van de medeklinker,
- korte klank - verdubbeling van de medeklinker (dubbelzetter), …
Beeld (8)Pedagogisch begeleider