-
Waarom lezen ook om cijfertjes draait: Leg je leesbeleid op de rooster
Een goedgevulde schoolbib, gezellige leeshoeken en kwartierlezen: uitdagingen die leraren vol enthousiasme aangaan. Maar wat is het effect van al die inspanningen? Leescoach Hilde van GBS De Boot in Opwijk: 'Bij lezen denk je niet meteen aan …
Artikel -
Leesbevordering: Leraar24
Enkele artikels waarin je ontdekt hoe je leerlingen motiveert om te lezen en hoe je leesplezier in de klas brengt.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Boekenjuf 2022
In dit artikel ontdek je wie verkozen werd tot Boekenjuf 2022. In een aantal filmpjes leggen de laureaten en de winnaar uit hoe ze op hun school werken rond leesbevordering.
Artikel -
Boekenmeester 2021
In dit artikel ontdek je wie verkozen werd tot Boekenmeester 2021. De winnaar en twee andere laureaten geven tips over hoe je rond leesbevordering kan werken in je school.
Artikel -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel -
Welke uitleensystemen voor boeken kan je als school gebruiken?
Boeken zijn onmisbaar op een school. Veel scholen zoeken naar een geschikt uitleensysteem voor hun school- of klasbibliotheek. Dit artikel van Iedereen Leest geeft een overzicht van bestaande (betalende en gratis) uitleensystemen.
Artikel -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Poëzie met magneten: Creatieve opdracht
Vorm met de woorden (magneten) een leuk gedicht op de koelkast.
Interactieve oefening (44)Leerkracht, ICT-coördinator -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Acht tips voor een aantrekkelijke boekenhoek
Je boekenhoek zit vol leuke en interessante boeken, maar nog niet vol leerlingen?
Deze acht tips helpen je om er een aantrekkelijke en aangename plek van te maken.
Artikel (15) -
Het nut van verhalen schrijven bij dyslexietherapie
Een handleiding en zeven tips om kinderen te helpen om op een leuke en uitdagende manier de geoefende spellingsregels over te zetten naar dagelijkse schrijfactiviteiten.
Eerst krijg je in het artikel wat uitleg over de spellingontwikkeling van woord- …
Artikel (8)Leerkracht, Ander -
Wie heeft er een çekiç? Over het omarmen van meertaligheid op school
In dit artikel over meertaligheid krijg je een antwoord op volgende vragen:
- Waarom talensensibiliserend lesgeven?
- Werkt talensensibilisering wel?
- Hoe talensensibiliserend lesgeven?
ArtikelAndere functie