-
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Voeding: Basiswoordenschat voor anderstaligen (deel 1)
Interactieve oefening voor anderstaligen om basiswoordenschat rond voeding in te oefenen.
Interactieve oefening (17)ICT-coördinator, Ander -
Primaire behoeften: Basisbegrippen voor anderstaligen
Deze interactieve oefeningen zijn speciaal gemaakt voor anderstalige leerlingen. Je oefent hiermee basisbegrippen.
De reeks gaat over primaire behoeften en sluit aan bij Go4ty.
Interactieve oefening (14)ICT-coördinator, Ander -
Begrippen: Groot, klein, hoog, laag, veel, weinig, lang en kort
Je oefent op de begrippen: groot, klein, hoog, laag, veel, weinig, lang en kort. Je doet dit aan de hand van flitskaarten of een spelletje!
Interactieve oefening (13)ICT-coördinator, Ander -
Tegenstellingen: Basiswoordenschat
Interactieve oefening om anderstalige leerlingen tegenstellingen aan te leren.
Interactieve oefening (13)ICT-coördinator, Ander -
Oren en ogen open: Contextuele toetsvragen natuurwetenschappen
Afstudeeronderzoek dat werd opgesteld naar aanleiding van de invoering van het nieuwe leerplan Sociale en technische wetenschappen in 2012, waarin een een grotere nadruk wordt gelegd op het werken in contexten.
Het eerste deel omvat een onderzoek …
Artikel (11)Leerkracht -
Voorzetsels
Oefen voorzetsels die een plaats bepalen.
Interactieve oefening (10)ICT-coördinator, Ander -
Effectief handschriftonderwijs: Herwaardering van de pen
Een artikel van Freek Turlings en Erik Meester over handschriftonderwijs.
Wetenschappelijk onderzoek toont het belang van handschrift voor lezen, spellen en onthouden. Wat kun jij doen om je handschriftlessen eenvoudig te verbeteren?
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Klanken a, aa, aai, o, oo, ooi
Speel dit draaikaartenspel over woorden met de verschillende klanken a, aa, aai, o, oo en ooi en bijhorende afbeeldingen.
Interactieve oefening (8)Pedagogisch begeleider, Ander -
Flitswoorden - Veilig leren lezen kim-versie
Er flitst een woord op het scherm. Lees het woord en klik nadien op zien en horen om je antwoord te controleren.
Voor het spel begint kan je volgende dingen instellen:
- de kern waarmee je wil oefenen,
- de woordenreeks,
- het aantal seconden dat het woord …
Interactieve oefening (7)Andere functie -
Leesmotivatie en leesresultaten verhogen met peer tutoring
Een uitgebreide syllabus met uitleg over de werking van peer tutoring tijdens de leeslesjes.
Wat is peer tutoring? Hoe begin je eraan? Hoe organiseer je het? Wanneer kan je het inzetten?
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner