-
Improvisation for all!: Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs
Het onderzoek Improvisation for all! Hoe beleven leerlingen collectieve vrije improvisatie in het leerplichtonderwijs peilt naar de ervaringen van leerlingen (n=1282) uit het secundair onderwijs met een les collectieve vrije improvisatie.
Naast de …Artikel -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Buitenschoolse logopedist ... therapeut of co-teacher?
In welke fase van het zorgcontinuüm kan een buitenschoolse logopedist ingeschakeld worden? Op welke manier?
En hoe kan de samenwerking tussen school en logopedist in kaart gebracht worden?
Ontdek info en tools op de site.
Artikel (3)Leerkracht -
Effectief handschriftonderwijs: Herwaardering van de pen
Een artikel van Freek Turlings en Erik Meester over handschriftonderwijs.
Wetenschappelijk onderzoek toont het belang van handschrift voor lezen, spellen en onthouden. Wat kun jij doen om je handschriftlessen eenvoudig te verbeteren?
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Kinderpodcasts: Kindvriendelijk educatief entertainment
Kinderpodcasts Nederland biedt kind, ouder en leerkracht een veilig en vertrouwd aanbod gratis podcasts:
- Stokstaartjes (over wetenschap),
- Worming Up (verhaal van twee bomen),
- Brul (kijkje achter de schermen van de dierentuin),
- Onderons (over …
Audio (3)ICT-coördinator, Systeembeheerder -
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Formatief evalueren in talenonderwijs: Ontwikkeling toolbox a.d.h.v. een participatief onderzoek
Presentatie van een sessie op de studiedag School-hartje-onderzoek van 14 februari 2019.
Thema evaluatie / Binnenklasdifferentiatie
In deze sessie maken deelnemers op een actieve manier kennis met hoe een participatief actieonderzoek in het kader …
Artikel (3) -
We maken een hoorspel: Lesidee
Er zijn al heel wat luisterverhalen op de markt. Zo zijn er o.a. de verhalen van Het Geluidshuis. Door deze hoorspelen te beluisteren, wil je misschien zelf iets dergelijks opnemen met je klas.
Eerst beluister je een willekeurig fragment. Bespreek de …
Audio (46)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
Leesmotivatie en leesresultaten verhogen met peer tutoring
Een uitgebreide syllabus met uitleg over de werking van peer tutoring tijdens de leeslesjes.
Wat is peer tutoring? Hoe begin je eraan? Hoe organiseer je het? Wanneer kan je het inzetten?
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Gelijke kansen in het onderwijs: Aanbevelingen door jongeren
Deze aanbevelingen komen uit Bataljong, een jongerenproject van de organisatie Tumult. De jongeren maakten ook een stellingenspel over dit thema.
Deze infographics zijn ontwikkeld op maat van leerkrachten.
Artikel (3) -
Jakob en Jakoba: Luisterfragment
Fragment uit het boek Jakob en Jakoba, voor kinderen vanaf zes jaar.
Jakob houdt van stil, Jakoba houdt van wild. Jakoba durft alles wat Jakob niet durft. Maar op een dag is het net andersom. Wanneer er een duif in het kippenhok gevangen zit, weet …
Audio (4)Andere functie -
Ik zie jou, zie jij mij: Luisterfragment
Fragment uit het boek Ik zie jou, zie jij mij? van Siska Goeminne en Alain Verster.
Audio (3)Andere functie