-
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lezen en laten lezen: Werk efficiënter aan begrijpend lezen
Lezen en laten lezen is een webpagina met fiches en filmpjes die leerkrachten kunnen helpen om op een effectieve manier aan begrijpend lezen te werken. De fiches bundelen concrete tools, tips en tricks rond begrijpend lezen voor leerkrachten …
Artikel (7)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leesbeleid: Leerlingen aan zet
Als school een krachtig leesbeleid en een motiverende leesomgeving uitbouwen…
Het is een stevige uitdaging, waar veel bij komt kijken: van een ruim boekenaanbod tot leuke leesplekken, van een sterke leesdidactiek tot goede monitoring. Maar …Artikel (9)Leerkracht -
Waarom lezen ook om cijfertjes draait: Leg je leesbeleid op de rooster
Een goedgevulde schoolbib, gezellige leeshoeken en kwartierlezen: uitdagingen die leraren vol enthousiasme aangaan. Maar wat is het effect van al die inspanningen? Leescoach Hilde van GBS De Boot in Opwijk: 'Bij lezen denk je niet meteen aan …
Artikel -
Leer ze lezen: Praktische inzichten uit onderzoek voor leraren basisonderwijs
Een boek met ingrediënten om leesonderwijs van de bovenste plank te kunnen geven én met praktijkvoorbeelden.
Leer ze lezen bestrijkt het hele palet van ontluikende geletterdheid tot en met tekstbegrip en geeft uitsluitsel over het belang …
Artikel (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taalbeleid lagere school
Een voorbeeld van een uitgewerkt taalbeleid.
Het voorbeeld is van de school Heilig Hart in Heverlee.
Artikel (5)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Deze school krijgt alle leerlingen aan het lezen
Vlaamse leerlingen lezen niet goed en niet graag, weten we uit recente onderzoeken. Maar hoe maak je van elke leerling een vaardige en gemotiveerde lezer?
Bekijk in de video hoe de leraren van VBS De Blokkentoren aan de slag gaan met een schoolbreed …
Artikel -
Functioneel en geïntegreerd werken in de basiseducatie
De Netwerkdag van Ligo, centra voor basiseducatie, stond volledig in het teken van hun nieuwe agogische visie. Lees er alles over in dit EPALE-zine.
Artikel -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Ouders betrekken bij voorlezen op school
Het thema van Voorleesweek 2020 is ouderbetrokkenheid.
Ouders hebben een grote impact op de leesopvoeding van hun kinderen. Door ouders te betrekken bij het (voor)lezen op school, werk je op twee fronten. Wij geven, samen met pedagogische …Artikel -
Tijd voor taal- en spraaktechnologie in onderwijs Nederlands
Wist je dat heel wat wensen vanuit de praktijk van het onderwijs Nederlands met taal- en spraaktechnologie gerealiseerd kunnen worden? Nu al en zonder al te grote investeringen.
Dat is de conclusie van een rapport van de Nederlandse Taalunie na een …
ArtikelAndere functie