-
Woordenschat, voedselbudget en logaritmen
Wat hebben de woordenrijkdom van een schrijver en iemands budget besteed aan voedsel met mekaar te maken? Wel, meer dan je zou denken! Het wiskundig verband blijkt logaritmisch te zijn.
Het maken van een wiskundig model met behulp van …ArtikelAndere functie -
Waarom lezen ook om cijfertjes draait: Leg je leesbeleid op de rooster
Een goedgevulde schoolbib, gezellige leeshoeken en kwartierlezen: uitdagingen die leraren vol enthousiasme aangaan. Maar wat is het effect van al die inspanningen? Leescoach Hilde van GBS De Boot in Opwijk: 'Bij lezen denk je niet meteen aan …
Artikel -
Eerherstel voor het leesseminarie: Naar een slow pedagogy in professionalisering
Het artikel beschrijft een concrete nascholingsvorm (leesseminarie), legt de onderliggende rationale bloot, bespreekt de voorwaarden en maakt mogelijke effecten duidelijk.
Het is toepasbaar binnen elk team van onderwijsprofessionals, ongeacht …
Artikel (3)Leerkracht -
Duidelijke en concrete zakelijke teksten schrijven: Wezelwoorden vermijden
Wikipedia bevat een heldere handleiding over het schrijven van zakelijke teksten. Op de pagina over 'wazige beweringen' (wezelwoorden in het Engels) roepen de Wikipedia redacteurs op om heldere en duidelijke teksten te schrijven. Ze vragen om geen …
ArtikelSchool/onderwijs -
Goed voorbereid van start met Aan de slag
De overstap van het secundair naar het hoger onderwijs brengt heel wat uitdagingen met zich mee. Voor je leerlingen is het handig dat zij al een idee krijgen van de verwachtingen in de verschillende opleidingen op het vlak van de voorkennis die …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner, … -
Kip of ei?: Naar sterk taalonderwijs op de basisschool
Taal is een venijnig vehikel. We hebben taal nodig om de leerstof op school te
kunnen begrijpen én op diezelfde school leren en verfijnen we die taal.
Taalverwerving is een kip-en-eiprobleem van het eerste uur: de leraar verpakt allerlei …Artikel (3)Andere functie -
Podcasts in de klas
Online artikel over hoe je podcasts in de klas kan gebruiken en voorbeelden van enkele interessante om te volgen.
Breed inzetbaar, niet enkel voor leraren Engels.
ArtikelLeerkracht, Ander -
Reynaert de vos, 21ste-eeuwse hervertelling: Recensie
Recensie bij het boek Reynaert de Vos door Willem die Madocke maeckte van Katharina van Cauteren, Rik van Daele en Patrick Bernauw.
Artikel (5)Leerkracht -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
6 strategieën om sneller een nieuwe taal te leren
In dit artikel lees je enkele manieren om je taalverwerving een boost te geven.
Artikel (3) -
Wat is het verschil tussen u en uw of jou en jouw?
De reden waarom je jou en jouw of u en uw soms fout gebruikt, is dat je het verschil tussen beide woorden niet echt hoort. Maar wanneer je ze schrijft, is er een heel belangrijk onderscheid. Wat is dat onderscheid precies en …
Artikel -
D, t of dt: Uitleg en ezelsbruggetjes
Vind jij het ook zo moeilijk om te weten wanneer je d, t of dt moet schrijven? Je bent zeker niet alleen. Via deze blog tonen we jou dat het niet per se ingewikkeld hoeft te zijn om d, t of dt juist te gebruiken. Met deze handige ezelsbruggetjes …
Artikel (8)