-
Effectief onderwijs in begrijpend lezen: Kwaliteitswaaier
Deze kwaliteitswaaier bestaat uit kwaliteitskaarten voor leraren, leesdeskundigen, en schoolleiders. Gebruik de kwaliteitswaaier om samen het leesonderwijs in begrijpend lezen op een hoger niveau te tillen.
Als leraar krijg je zicht op de bouwstenen …
ArtikelOrganisatie, firma, vzw -
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Preventie in het onderwijs is meer dan lesgeven over illegale drugs: Visietekst
Visietekst ter ondersteuning van de leerlijn verslavingspreventie, passend binnen effectieve preventie en het alcohol- en drugbeleid op school.
Achtergrondinformatie voor leerkrachten om op een evidence based manier aan de slag te gaan rond …
Artikel -
Hoe weet ik of een sinterklaasboek wel oké is?
Zarissa van Cargo Confetti legt in dit blogartikel uit welke sinterklaasboeken oké zijn. Ze hanteert hiervoor de volgende criteria:
- Piet:
- Zijn er zwarte pieten in het verhaal?
- Worden ze zo genoemd of worden ze omgedoopt met een creatieve naam …
ArtikelLeerkracht - Piet:
-
Les in Lezen: Inspiratiegids voor effectief leesonderwijs in het kleuter-, lager en secundair onderwijs
Deze gids bevat 16 inspiratiefiches die elk vertrekken vanuit een kernvraag over lezen en leesonderwijs. Elke vraag wordt beantwoord op basis van recent wetenschappelijk onderzoek, aangevuld met praktische tips en concrete voorbeelden.
Artikel (3) -
Iedereen heeft talent! Ik ook?: Interactieve voorstelling
Iedereen heeft talent! Ik ook? staat stil bij de ontwikkeling van talenten bij kinderen.
Talenten ontdekken is hier de eerste stap. Want weten onze kinderen wel wat talent is?
Wij richten ons op het niveau van jouw leerlingen. En houden …Nascholing of activiteitLeerkracht -
Dalend leesniveau? Scan je aanpak op vier vlakken
Jaar na jaar lezen Vlaamse leerlingen minder goed. Ook de leesmotivatie staat op een laag pitje. Leraren blijven niet bij de pakken zitten. Maar weten ook: dit los je niet in je eentje op. Jona Hebbrecht (Odisee) vertelt hoe je met …
Artikel -
Sleutelen aan lezen: Samenwerken aan een leesbeleid op school
Hoe krijg je leerlingen zover dat ze meer en liever lezen? Hoe zorg je ervoor dat leerlingen leesstrategieën vaardig en flexibel leren inzetten? Kan je leesbegrip ook stimuleren buiten de taalles? En hoe bouw je samen met je hele team aan een …
Website (3) -
AI in de klas: Waarom en hoe?
Artikel over hoe en waarom je AI kan inzetten in de klas. Je ontdekt enkele concrete ideeën om AI te betrekken in taalvakken, in kunst en in de ruimere maatschappij. Zo kan dit als inspiratie dienen voor het opzetten van vakoverschrijdende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Gratis workshop over klimaatverandering - klimaatconferentie
Een unieke kans om een klimaatconferentie (COP) op school te ervaren
Climate Challenge Conference @ School is een uniek rollenspel waarin leerlingen de rol spelen van vertegenwoordigers van emblematische landen op grote klimaatconferenties (COP). …tot
Nascholing of activiteit -
Prioritaire nascholing: Taalintegratietrajecten
Door aan de slag te gaan met inzichten uit wetenschap en praktijk, versterk je de manier waarop je taalintegratietrajecten opzet in je klaspraktijk.
Deze prioritaire nascholing is gratis, netoverschrijdend en je engageert je team voor twee …
tot
Nascholing of activiteit -
Leerkracht-Leeskracht: Ervaringen over het nascholingsproject
Natalie Van de Ven, directeur De Bezige Bijtjes Voortkapel, deelt haar ervaringen over het prioritair nascholingsproject Leerkracht-Leeskracht.
Video