-
Leer oudere kleuters zelf verhalen bouwen: Negen onderzoeksgebaseerde tips
Interactief voorlezen is en blijft met voorsprong de belangrijkste taalstimulerende activiteit in de kleuterklas. Oudere kleuters hoeven echter niet alleen naar verhalen te luisteren, maar kunnen ook al zelf verhalen leren bouwen. Ongetwijfeld …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Dansexpressie: Muzische inspiratiegids - Zeppelin
Het boek Dansexpressie maakt deel uit van een reeks muzische inspiratiegidsen. Deze gidsen werden ontwikkeld vanuit de didactiek van Zeppelin die leerkrachten en begeleiders ondersteunt in het uitdenken van inspirerende …
Fysiek materiaalLeerkracht, Directie, … -
Van je activiteit Praatplaten een MEER-talig moment maken: Kleutergewijs
In het project Taalrijk Kansrijk ontwikkelden enkele lerarenopleiders van PXL-education samen met kleuterleerkrachten en ouders narratieve praatplaten over brede onderwerpen die bij uiteenlopende klasthema’s kunnen aansluiten. Mik en …
Artikel (3)GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een warme leerkracht-kindrelatie als basis voor een krachtige taalleeromgeving: Kleutergewijs
Met haar bachelorstage in zicht, focuste studente Marie Claes zich twee weken intensief op het opzetten van een taaltraject op basis van de resultaten van de KOALA-screening in haar stageklas.
Ze vertrok vanuit de volgende onderzoeksvraag: "Hoe kan ik …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Eerste Hulp Bij Instructie: Boek
Elke onderwijsprofessional die betrokken is bij instructie in de basisvaardigheden lezen, spellen en wiskunde, zal altijd en telkens opnieuw drie vragen moeten kunnen beantwoorden:
- Om welke kennis gaat het bij deze leerinhoud, deze taak of …
Fysiek materiaal -
Lezen in tekstloze prentenboeken, hoe kan dat?: Kleutergewijs
Het lijkt misschien wat contradictorisch, maar tekstloze prentenboeken zijn heel waardevol voor de taalontwikkeling van kinderen. Doordat ze ruimte bieden voor verschillende interpretaties, gevoelens en gedachten, nodigen ze kinderen uit om zelf …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Afval sorteren en rijmen: Buiten lesgeven
Op deze Padlet vind je volgende ideeën voor een buitenlesactiviteit rond afval:
- afval sorteren;
- een mannetje vullen met afval;
- rijmen.
Dit leermiddel is toegevoegd door studenten die deelnamen aan de Whizzkidswedstrijd voor hogeschoolstudenten …
ArtikelLeerkracht -
LIST: Praktijkvoorbeeld
LIST staat voor Leesinterventie voor scholen met een totaalbenadering of ook wel voor Lezen IS Top.
In deze bijlage lees je hoe VBS De Blokkentoren LIST integreert en uitwerkt in haar school.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De kracht van samenwerken met álle ouders aan de taalontwikkeling van hun kinderen: Kleutergewijs
Hoe kunnen we ouders ondersteunen om rijke talige interacties aan te gaan met hun kinderen, in de thuistaal, om zo de schoolse taalvaardigheid van hun kind te bevorderen?
Lees in dit artikel van Kleutergewijs hoe een Brusselse school en Ligo …
ArtikelGOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Lekker wonen: Swingend album voor kinderen
De een woont in een huis, de ander in een tent, soms huis je in een taal, een geur of een familiegerecht, met een huisdier of bij een vriend. De speelse woongedichten van Bette Westera doen je thuiskomen in verhaal en gezelligheid, maar haken ook …
Fysiek materiaal -
Woorden hinkelen, être en avoir vervoegen en hoofdrekenen: Buiten lesgeven
Op deze Padlet vind je volgende ideeën voor een buitenlesactiviteit rond het thema klimaat:
- woorden rond klimaat hinkelen;
- être en avoir vervoegen;
- hoofdrekenen.
Dit leermiddel is toegevoegd door studenten die deelnamen aan de …
ArtikelAnder -
Woorden met g en ch, stambreuken, bewegingsopvoeding met afval: Buiten lesgeven
Op deze Padlet vind je volgende ideeën voor een buitenlesactiviteit rond het thema afval:
- woorden met g en ch;
- stambreuken,
- bewegingsopvoeding met afval.
Dit leermiddel is toegevoegd door studenten die deelnamen aan de Whizzkidswedstrijd …
Artikel (3)Leerkracht