-
Aan de slag met tekstloze prentenboeken en praatplaten voor alle leeftijden
Tekstloze prentenboeken en praatplaten zijn hulpmiddelen om taalontwikkeling en meertaligheid te stimuleren. Dit geldt zowel voor de taalleerders met Nederlands als thuistaal (NT1) als voor taalleerders voor wie Nederlands de tweede taal is (NT2). …
Artikel (5)Leerkracht -
Omgaan met zwakke executieve functies
Bij mensen met ADD zijn de executieve functies minder ontwikkeld. Er wordt dan gesproken van ‘zwakke’ executieve functies.
In het artikel lees je meer info over executieve functies, het omgaan met zwakke EF en het trainen van EF.
Artikel (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
De Borgerheksen
De Borgerheksen is een gratis boek. Het is:
- een grappig, spannend, actueel, online verhaal over heksen, leerkrachten en corona;
- een laagdrempelig boek met korte zinnen in de OTT en een simpele verhaallijn;
- een boek dat aansluit bij de leefwereld van …
Artikel (10)Leerkracht -
Maak van leerlingen lezers: Tips voor leesbevordering
Praktische tips om het lezen bij je leerlingen te bevorderen.
De tips zijn onderverdeeld in drie rubrieken:
- kiezen (aanbod en beschikbaarheid van boeken),
- lezen (tijd om te lezen en voorgelezen worden),
- reageren (boekenpraatje).
Deze rubrieken zijn …
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Dyslexie: Info
Een bondig artikel over dyslexie met enkele algemene tips hoe leerkrachten het verschil kunnen maken voor deze leerlingen.
Artikel (5)Leerkracht -
Een veilige omgeving om fouten te maken is essentieel
Je krijgt in het artikel handige tips om een veilige omgeving te creëren waarin fouten maken toegelaten is en aanvaard wordt.
Op de bijhorende poster staan mogelijke oplossingen op de stelling: 'Als ik iets fout heb gedaan dan …
Artikel (13)Ander -
Voorleesfunctie op smartphone en iPhone
Laat teksten op je scherm voorlezen. Zowel op iOS als Android.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Stichting Milo: Hulpmiddelen voor het ondersteunen van communicatie
Ondersteunde communicatie (OC) wordt gebruikt door mensen met stoornissen in het waarnemen en uiten van spraak en tekst.
In het artikel lees je meer info over het inzetten van OC en over hulpmiddelen bij het ondersteunen van communicatie (COH).
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
OC leren: Gids
Communiceren met behulp van op pictogrammen gebaseerde OC (ondersteunde communicatie)?
Met deze gids van AssistiveWare leer je de gebruiker de juiste vaardigheden aan om de OC succesvol te gebruiken.
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zo werkt voorlezen aan meervoudig beperkte kinderen wel
In dit artikel wordt besproken op welke manier voorlezen aan kinderen met een meervoudige beperking een positieve ervaring is voor kinderen en ouders.
Je krijgt een aantal tips en hulpmiddelen aangereikt om het verhaal aan te brengen en de juiste …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Van een diverse boekencollectie tot een uitnodigende leesplek: Hoe scholen bouwen aan een kwalitatieve leesomgeving
36 basis- en secundaire scholen begonnen in januari 2021 een traject waar ze een kwalitatieve leesomgeving zullen uitbouwen, ondersteund door een begeleider.
Het wieden, registreren en uitbreiden van de boekencollectie op school stonden als enkele van …
Artikel