-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Tools voor digitale creativiteit
Deze website verzamelt honderden tools, websites, apps en toepassingen voor jouw digitale creativiteit. Zo vind je er apps voor:
- beeldbewerking;
- videobewerking;
- artificiële intelligentie;
- tekenkunst;
- audiobewerking:
- muzische vorming; …
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator -
Werkwoorden spelenderwijs vervoegen aan de hand van dobbelstenen
In deze video wordt uitgelegd hoe je werkwoorden spelenderwijs kan vervoegen.
Op de ene dobbelsteen staan infinitieven, op de andere staan onderwerpen. De leerlingen gooien met beide dobbelstenen en vervoegen het werkwoord.
Video (3)Leerkracht -
Lezers maak je samen: Leesonderwijs versterken
Vierentwintig scholen werden twee jaar lang begeleid om hun leesonderwijs te versterken. In deze video hoor je reacties en ideetjes van de deelnemende scholen.
VideoLeerkracht -
Hulpmiddelen bij leesproblemen: Digitale tools en leesmethodes
Op de site vind je een overzicht van materialen die bruikbaar kunnen zijn bij (ernstige) leesproblemen:
- tekst naar spraak (apps, extensies ...);
- voorleessoftware (voor ADIBoeken);
- audioboeken (online bibliotheken);
- remediërende leesprogramma's …
Website (4)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Een griezelbeest maken d.m.v. frottage: Instructiefilm met lesplan
Deze les is een creatieve les waarbij de leerlingen stil gaan staan bij hun omgeving. Ze leren rond begrippen zoals frotteren, surrealisme, textuur en structuur. Dit in het thema van een griezelbeestje naar keuze.
Bij deze video vind je ook een …
VideoStudent (lerarenopleiding) -
Spelen met tekstinhoud en sfeer: Lesidee
Ooit al eens je leerlingen uitgedaagd om een tekst te lezen op een manier waarop het eigenlijk helemaal niet bedoeld is?
In deze video krijg je te zien wat het effect is als je bv. Old MacDonald Had A Farm zou lezen alsof het een tekst is uit …Video (7)Leerkracht -
Waar komt die doos nu eigenlijk vandaan?: Podcast
In deze video proberen de leerlingen een mysterie op te lossen en stellen ze zich de vraag waar die doos nu eigenlijk vandaan komt.
VideoLeerkracht -
Week van het Nederlands 2022: Performance met opdrachten
Tijdens de Week van het Nederlands reizen de twee ambassadeurs van de Nederlandse taal langs scholen in Vlaanderen en Nederland om de veelzijdigheid van het Nederlands onder de aandacht te brengen. De performance van 2022, die aansluit op …
Video -
Juf Dorina: Symbalooverzamelpagina
Op Symbaloo verzamel ik interessante links voor het eerste leerjaar. Ik groepeer ze volgens vak: rekenen, taal , filmpjes VLL, leesdasletterdas en WO (Mundo). Er is ook een verzameling voor leerkrachten en ouders.
WebsiteLeerkracht, ICT-coördinator, … -
Lezen, dyslexie, hulpmiddelen en leesplezier: Online escaperoom
Auteur Mathilda Masters is de zoveelste bekende schrijver die de laatste tijd verdween. Ze werd laatst gezien in de studio van Luisterpuntbibliotheek in Brussel. Ontdek jij wat er aan de hand is en vind je Mathilda? En de andere auteurs? …
Interactieve oefening (3) -
Widgets: Computerwetenschappelijke concepten ontdekken
Widget is een digitale tool waarmee je computerwetenschappelijke concepten verkent. Je leer over tekstcompressie, pixelatie, cryptografie en een odometer.
Interactieve oefeningOrganisatie, firma, vzw