-
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Terugblikken: Herhaling leerstof
Begin de dag met een kort terugblikmomentje.
Geef de leerlingen enkele oefeningen van de leerstof van de vorige dag, de vorige week, het vorige blok en van het vorige schooljaar.Beeld (19)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Woordjes lezen: Spelbord
Spelbord om nieuwe woordjes te oefenen.
Beeld (18)Student (lerarenopleiding) -
Lettermuur in het eerste leerjaar
Aan deze muur kunnen leerlingen woorden en zinnen maken.
Aan de andere kant is er nog een cijfermuur. Hier kunnen ze optellen en aftrekken en gebruik maken van de splitsmachine met rekenblokjes.
Beeld (14)Leerkracht -
Gooi en schrijf je gedicht
Gooi en schrijf je gedicht is een activiteit die als tussendoortje kan dienen op school, op de camping of thuis. Maak er een mooi gedicht van.
Beeld (12)Leerkracht -
Functioneel aan de slag met gedichtendag
Wat doe je met je klas op gedichtendag? Zelf een gedicht maken? En hoe motiveer je de leerlingen? Door ervoor te zorgen dat andere mensen het ook lezen ... via KlasCement bijvoorbeeld.
Het gedicht zelf vind je in bijlage.
Beeld (10)Leerkracht -
Afsluiting van de dag met doelenchecker
Sluit de dag af met enkele oefeningen om de doelen van de leerstofonderdelen te checken.
Beeld (9)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Effectief handschriftonderwijs: Herwaardering van de pen
Een artikel van Freek Turlings en Erik Meester over handschriftonderwijs.
Wetenschappelijk onderzoek toont het belang van handschrift voor lezen, spellen en onthouden. Wat kun jij doen om je handschriftlessen eenvoudig te verbeteren?
Artikel (8)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Taalklaver: Korte en lange klanken
Via een klavertje vier worden de woorden met lange en korte klanken verdeeld in één van de volgende vier groepen:
- korte klank - geen verdubbeling van de medeklinker,
- korte klank - verdubbeling van de medeklinker (dubbelzetter), …
Beeld (8)Pedagogisch begeleider -
Leesmotivatie en leesresultaten verhogen met peer tutoring
Een uitgebreide syllabus met uitleg over de werking van peer tutoring tijdens de leeslesjes.
Wat is peer tutoring? Hoe begin je eraan? Hoe organiseer je het? Wanneer kan je het inzetten?
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Woorden zoeken: Flesdictee
In gevulde flessen zitten woordjes verborgen.
De leerlingen gaan op zoek naar die woordjes en schrijven ze over.Beeld (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner