-
Red de kerstman: Eduscape
De dag voor Kerstmis is de kerstman nergens meer te bespeuren. Het lijkt wel of hij ontvoerd is. In zijn kamer ligt zijn kerstmuts op de grond en staat een half leeggedronken tas met chocomelk op tafel.
Door raadsels op te lossen krijg je tips …
Interactieve oefening (105)Leerkracht, ICT-coördinator -
Taal en spelling inoefenen: Help de dierentuin
De dieren in de dierentuin zijn ontsnapt. Door opdrachten op te lossen, kun je de ontsnapte dieren terug naar hun kooi brengen.
Je oefent op:
- onderwerp en persoonsvorm aanduiden in een zin,
- werkwoordspelling,
- woorden met open en gesloten …
Interactieve oefening (42)Leerkracht -
Schrijfmotoriek in de klas: Tips bij problemen
In deze brochure van Sig vzw worden verschillende onderdelen van de schrijfmotoriek onder de loep genomen, van pengreep en zithouding tot de schrijfbewegingen en de psychomotorische basisvoorwaarden.
Bij elk onderdeel wordt er bekeken wat er fout …
Artikel (38)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Begrijpend luisteren en lezen: Beslisboom
Wil je actief werken aan de vijf sleutels voor effectieve didactiek van begrijpend luisteren en lezen in de basisschool?
Deze beslisboom gidst je naar een passende luister - of leesles.Artikel (22)Leerkracht, Ander -
Poëzie in de klas: Werkvormen
Poëzie, veel leerlingen associëren het met saaie rijmschema’s en teksten waar ze niets van verstaan. In dit artikel worden enkele werkvormen die je kan gebruiken in de klas besproken.
Artikel (52)Student (lerarenopleiding) -
Uit de weg, draak!: AVI 2 oefening 20
Je leest de tekst Uit de weg, draak! van Walter Oliviers en Daniëlle Roothooft. Je beantwoordt nadien enkele vragen over de inhoud van de tekst.
Begrijpend lezen, de kaas, AVI 2 (AVI nieuw M3), oefening 20.
Interactieve oefening (16)Leerkracht -
Eenvoudige leesteksten voor kinderen met leesproblemen
Zoek je een tekst op een lager AVI-niveau zonder dat het te kinderachtig is?
Zoek je een boek of krantenartikel voor leerlingen met leesproblemen?Op de infochart staan vier links naar organisaties of uitgeverijen die zulke materialen aanbieden.
Artikel (24)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Sleutels voor effectief begrijpend lezen
Een inspiratiebundel voor een eigentijdse didactiek voor het begrijpend lezen in het basisonderwijs.
In de bundel vind je een opsomming van de vijf didactische sleutels:
- functionaliteit,
- leesmotivatie,
- transfer,
- interactie, …
Artikel (16)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Nieuwsbegrip: Beter lezen met actualiteit
In dit artikel kom je meer te weten over het werken met Nieuwsbegrip.
Artikel (20)Leerkracht, Ander -
Good practices bij Verhalend Ontwerp en STE(A)M-activiteiten in de derde kleuterklas
De methode Verhalend Ontwerp, ook wel gekend als Storyline Approach, is nog niet zo bekend in België. Om leerkrachten kleuter- en lager onderwijs toch de kans te geven een dergelijke didactiek te leren kennen, worden in dit draaiboek de …
Artikel (16)Student (lerarenopleiding) -
Voeding: Basiswoordenschat voor anderstaligen (deel 1)
Interactieve oefening voor anderstaligen om basiswoordenschat rond voeding in te oefenen.
Interactieve oefening (17)ICT-coördinator, Ander