-
Musea zetten hun deuren digitaal open met aangepast lesmateriaal
Alle musea zijn dicht, maar je kan op zoveel educatieve manieren de collecties verkennen.
Net op momenten als deze kan je kinderen en jongeren met musea laten kennismaken.Vele medewerkers hebben trouwens aangepast lesmateriaal en tips uitgewerkt om …
Artikel (6) -
Boost je vreemde talen met Netflix
Blogpost waarin wordt uitgelegd hoe Language Learning with Netflix werkt.
Via deze extensie kun je in een Chrome-browser ondertitels op Netflix in twee talen afspelen en woordenschat in de vreemde taal opzoeken.
Artikel (5)Leerkracht, Ander -
Sketch Metademolab: Animeer jouw tekening
Sketch Metademolab helpt je om op een eenvoudige manier zelf tekeningen te animeren. In dit artikel legt EDUzine het je stap voor stap uit.
Artikel (5)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
20. Zelfstandig aan het werk: grafieken en diagrammen ontdekken: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Actief leren en op eigen tempo kunnen werken. Dit was de uitdaging voor een individueel leerproject voor de leerlingen van het eerste jaar. Hiervoor hebben we ook een automatische foutencorrectie ingevoerd. Als onderwerpkeuze ligt het …Artikel (4)Leerkracht -
Ontwerp je eigen game met Game Studio
Kinderen vinden gamen leuk. Maar hoe leuk wordt het als je een eigen game, met verschillende levels, zelf kunt ontwerpen en publiceren?
De vijftien stappen in dit artikel zetten je op weg.
Artikel (4)Leerkracht -
Vier Halloween activiteiten voor Google
Eric Curts deelt enkele leuke Halloween ICT-opdrachten die met behulp van Google kan realiseren. Hij deelt ook de sjablonen om mee aan de slag te gaan.
Artikel (3)Leerkracht, ICT-coördinator, … -
03. Leeractiviteiten met Tux Paint: ICT Springplank Kleuters
Nieuwkomer maar razendsnel populair geworden is het programma Tux Paint. Dit programma is één van de meest bekende voorbeelden van vrije software. Deze software is gratis. Een nog belangrijker kenmerk van vrije software is het open …
ArtikelSchool/onderwijs -
32. Ruimtelijk inzicht oefenen met Cubetest: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Ruimtelijk inzicht is een vaardigheid die sterk aan bod komt in de basisschool. Ze is zo fundamenteel voor het uitvoeren van heel wat taken dat ze in de eindtermen meetkunde een centrale plaats inneemt. …ArtikelDirectie -
31. Online rekenspelen voor de B-stroom: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Voor leerlingen van de 1ste graad BSO is het een verademing om op een speelse manier bezig te zijn met wiskunde. Variatie in werkvorm is erg belangrijk voor leerlingen uit de B-stroom. Differentiëren is niet alleen leerlingen die …ArtikelDirectie -
iPadbeleid: Verticale lijn muziek maken
De iPad is een ICT-middel dat we kunnen inzetten om doelen te bereiken. Wanneer je de iPad doelgericht wil inschakelen in de klas en op school, is het aangewezen om buiten de klasmuren te kijken. Zo voorkom je dat bepaalde apps in verschillende …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator -
Bewerk je selfies met de AI foto-apps Lensa en Dawn
Lensa en Dawn zijn twee AI-apps die mega hot zijn. Met kunstmatige intelligentie kun je in allebei de apps avatars maken van je selfies, waardoor het lijkt alsof je foto is gemaakt door een grafisch ontwerper. Supervet natuurlijk. Maar, de apps …
ArtikelLeerkracht, ICT-coördinator, … -
21. Elektronisch rekenblad in de lessen beschrijvende statistiek: Digitale leermiddelen secundair
Verantwoording
Er zijn meerdere motieven om in de lessen beschrijvende statistiek een rekenbladprogramma in te lassen. Het belangrijkste argument is de directe en vlotte visualisering van het cijfermateriaal waardoor inzicht gefundeerd wordt. …ArtikelLeerkracht