-
Digitale rubric: Spreekopdracht evalueren - Campus Nederlands 4
Met deze digitale rubric evalueren de leerlingen hun eigen presentatie (gemaakt op basis van de criteria bij Campus 4, Deel 4, les 23: presentatie van de mythe).
Mogelijke praktische uitvoering in de klas: De leerlingen voeren hun presentatie uit voor …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
E-mail schrijven: Zelfevaluatie
In deze oefening maken de leerlingen een zelfevaluatie en -reflectie van een eigen geschreven e-mail. Deze oefening kan ook met een partner samen ingevuld worden (peer-evaluatie). De criteria staan uitgeschreven in een rubric en zijn gebaseerd op …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Werelddierendag: Actualiteitsopdracht
Opdracht begrijpend lezen over Werelddierendag. De leerlingen lossen vragen op bij de artikels van Nieuwsbegrip over Werelddierendag.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Aardbeving in Marokko: Begrijpend lezen actua
Begrijpend lezen bij een artikel over de zware aardbeving in Marokko.
Het lesmateriaal van Nieuwsbegrip werd in een BookWidgets gegoten.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Evras: Actualiteitsopdracht
Begrijpend lezen bij een actueel artikel over Evras.
De leerlingen krijgen een artikel te zien van VRT over de misverstanden rond Evras en moeten hier vragen over oplossen.
Interactieve oefeningLeerkracht -
Modaliteiten in de krant: Oefening
Dit is een BookWidgets met een extra oefening over modaliteit, specifiek gelinkt aan modaliteit in kranten. Het gaat enkel over (on)zekerheidsmodaliteit en gevoelsmodaliteit.
Interactieve oefeningLeerkracht -
ART4DEM: Project om drama in te zetten rond burgerschap
Deze website staat boordevol info, tips, tools en downloadbaar materiaal om drama in te zetten voor burgerschapseducatie op school en is opgericht als resultaat van een onderzoeksproject.
Bijhorend kan je je verdiepen in de brochure Drama en …
ArtikelLeerkracht, Ander -
Leesbevorderend literatuuronderwijs in de eerste graad A-stroom: Bachelorproef
Deze bachelorproef onderzoekt het leesgedrag van leerlingen uit de eerste graad A-stroom van Campus Vox Pelt. Het onderzoek wijst uit dat het merendeel van de leerlingen niet graag leest. Hoe komt dit en hoe verbeter je dit?
De beste oplossing is …ArtikelStudent (lerarenopleiding) -
Bouwstenen voor effectieve taaltrajecten: Praktijkgids voor taalondersteuning in kleuter-, lager en secundair onderwijs
De handleiding is een praktische leidraad bij het onderzoek Taalintegratietrajecten. Het biedt een praktijkgids voor taalondersteuning.
Deze gids beschrijft zes bouwstenen die je helpen om de taalontwikkeling te stimuleren, om de leerlingen talig te …
Artikel (18) -
Eenvoudige acties om de klassfeer te optimaliseren: Informatiebundel
In deze informatiebundel voor leerkrachten vind je eenvoudige acties om de klassfeer te optimaliseren voor (vluchteling)kind en leerkracht.
De bundel is het resultaat van de bachelorproef van Tanja Cappaert en Stephanie Verstraeten aan Thomas More.
Artikel (10)Leerkracht -
Leesmotivatie en leesresultaten verhogen met peer tutoring
Een uitgebreide syllabus met uitleg over de werking van peer tutoring tijdens de leeslesjes.
Wat is peer tutoring? Hoe begin je eraan? Hoe organiseer je het? Wanneer kan je het inzetten?
Artikel (7)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Leesgedrag en leesattitude verbeteren: Bachelorproef
PISA 2009 nam de leesvaardigheid en het leesplezier van Vlaamse leerlingen onder de loep. Vlaanderen behaalt enerzijds moeiteloos de top tien op het vlak van leesvaardigheid, maar scoort anderzijds erg slecht op het lezen voor plezier.
Aan de hand …
Artikel