-
Postgraduaat Leraar Nederlands
Nederlands als tweede taal, of kortweg NT2, is het vak waarin je Nederlands geeft aan anderstaligen. Het verwerven van de Nederlandse taal bij kinderen of volwassenen staat hierbij centraal.
Je leert lesmaterialen kiezen en werkvormen gebruiken. …
tot
Nascholing of activiteit -
Levensbeschouwing en migratie: Workshop
Migratie is een brandend actueel thema waar je ook tijdens de lessen levensbeschouwing niet omheen kunt.
In deze workshop gaan we samen met de leerlingen op onderzoek naar de link tussen levensbeschouwing en migratie. We luisteren naar verhalen van …tot
Nascholing of activiteit -
Abraham of Ibrahim?: Escapegame
Aan de hand van opdrachten proberen de leerlingen zo snel mogelijk het klaslokaal te ontsnappen. Doorheen het spel leren ze verschillende levensbeschouwingen kennen die misschien meer met elkaar gemeen hebben dan op het eerste zicht …
tot
Nascholing of activiteit -
ERK-berg: Hoe verloopt een traject Nederlands leren?
De ERK-berg geeft een duidelijk beeld van hoe een traject Nederlands leren (NT2) verloopt binnen de verschillende scholen. Met behulp van de ERK-berg kan je je eigen taalniveau of dat van je cliënt inschatten: je ziet wat een …
Artikel (6)Leerkracht -
mijnNederlands: Portaal voor NVT
Het online portaal voor iedereen die wereldwijd Nederlands als Vreemde Taal leert, onderwijst, onderzoekt of gebruikt.
Website -
Gelijke kansen in het onderwijs: Aanbevelingen door jongeren
Deze aanbevelingen komen uit Bataljong, een jongerenproject van de organisatie Tumult. De jongeren maakten ook een stellingenspel over dit thema.
Deze infographics zijn ontwikkeld op maat van leerkrachten.
Artikel (3) -
Basisonderwijs: Eindtermen en ontwikkelingsdoelen (2010)
Hier vind je de eindtermen voor het lager onderwijs en de ontwikkelingsdoelen voor het kleuteronderwijs versie 2010.
Samenstelling en auteur:
- Agentschap voor Kwaliteitszorg in Onderwijs en Vorming (AKOV)
- Curriculum
Downloadbaar lesmateriaal (30)Leerkracht -
ERK nog te weinig bekend in volwassenenonderwijs
De onderwijsinspectie stelt tijdens doorlichtingen geregeld vast dat leerkrachten het moeilijk vinden om de leerplandoelstellingen talen te interpreteren en te concretiseren. Leerkrachten zijn ook niet echt vertrouwd met het Europees …
ArtikelAndere functie