-
Tekeningen programmeren met SVG
In deze oefeningenreeks van CoderDojo Waregem op Dodona leren leerlingen een SVG- bestand coderen van een Yin-Yang-symbool met een 0 en 1. Dit is het symbool van de organisatie CoderDojo waarbij vrijwilligers wereldwijd codeerlessen organiseren.
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator -
Kleurenleer: RGBa en HEXa kleurkiezer
Deze tool stelt voor hoe kleuren zijn opgebouwd. Je kan hier de RGBa of HEXa-code van jouw kleur opzoeken of instellen om de juiste kleur te bekomen.
Een kleurenkiezer of kleurentool (colour tool of colour picker) is een hulpprogramma dat meestal te …App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Michelangelo: Leerpad
Op deze website vind je een muzische les over Michel Angelo. De leerlingen werken met Ipads in hoekenwerk en komen via interactieve oefeningen alles te weten over deze kunstenaar. De verschillende hoeken die aan bod komen, zijn:
- Wie is …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Angry Birds coderen met ZIM
Deze bijdrage toont je een overzicht van hoe je het spelletje Angry Birds kan programmeren met ZIM. Je vindt alle nodige info in dit Engelstalige artikel om tot het afgewerkte spel te komen.
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Helden doorheen de geschiedenis: Webquest
Via deze webquest doen leerlingen onderzoek naar volgende helden uit de geschiedenis:
- Herakles;
- koning Arthur;
- uitvinders in de twintigste eeuw.
Ze gaan ook op zoek naar helden en schurken in stripverhalen.
Er zit ook een programmeeropdracht in …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Middeleeuwen - Wereldkanjers 5
Deze presentatie hoort bij het thema Reis met de tijdscapsule, activiteit 4 uit de methode Wereldkanjers 5.
Volgende onderwerpen komen aan bod:
- ridders;
- kruistochten;
- het ontstaan van kastelen;
- de eerste steden;
- kloosters;
- de pest;
- ...
Interactieve oefening (6)Leerkracht -
De Romeinen - Wereldkanjers 5
Deze presentatie en het leerpad kan je gebruiken bij het thema de Romeinen uit de methode Wereldkanjers 5.
Leerlingen bekijken filmpjes, lezen teksten en vullen de info aan in hun werkboek.
Ze ontdekken info over volgende thema's:
- Romeinse …
Interactieve oefening (3)Leerkracht -
De prehistorie - Wereldkanjers 5
Deze presentatie en het leerpad kan je gebruiken bij het thema de prehistorie uit de methode Wereldkanjers 5.
Leerlingen bekijken filmpjes, lezen teksten en vullen de info aan in hun werkboek.
Ze ontdekken info over volgende thema's:
- voedsel, …
Interactieve oefening (4)Leerkracht -
Shapegrams: Digitale tekeningen maken
Je oefent met Shapegrams het digitaal tekenen en ontwerpen. Elk Shapegramdocument bevat een zelfstudievideo, ontwerphints, een afbeelding om na te maken, ruimte om te tekenen en een extra uitdaging.
Je oefent heel wat technische vaardigheden …
Interactieve oefeningLeerkracht, ICT-coördinator, … -
WebTinq: Websites bouwen
WebTinq is een online HTML-editor voor kinderen. Leerlingen kunnen er webpagina's mee bouwen én publiceren. Een handige website-editor om leerlingen met echte code in html, css of js met mappenstructuur uit te leggen, zonder …
App of softwareLeerkracht, ICT-coördinator -
Book Creator: Maak je eigen digitale boek
Met deze app kunnen kinderen hun eigen boeken maken. Je kan zelf foto's uploaden, tekst toevoegen, een klas aanmaken en elkaars boeken bekijken.
App of software (3)Leerkracht -
Wegwijs in de ruimte: Webquest
Via deze webquest ontdek je allerlei weetjes over de ruimte. Door de QR-code te scannen kom je op Genial.ly terecht. Hier vind je alle info die nodig is om de vragen in het onderzoeksboekje op te lossen.
Je komt meer te weten over volgende …
Interactieve oefening (54)Leerkracht, ICT-coördinator