-
Puzzelmaker: ZIM
Voeg een afbeelding toe en verdeel het in rijen en kolommen. Zo ontwerp je snel je eigen thematische puzzels. Je lost je puzzel op door de puzzelstukken naar hun juiste plaats te slepen.
Interactieve oefeningNieuwLeerkracht, ICT-coördinator -
Rekenkast: Ordenen van rekenspelletjes
In deze blog omschrijft Annieke waarvoor zij op school een rekenkast gebruikt en hoe deze is ingedeeld.
Op haar school zijn er veel rekenspellen en -materialen. Om deze materialen een centrale plaats te geven, hebben de leerkrachten een rekenkast …
ArtikelLeerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Zes verschillende manieren om de tafels te oefenen
In dit artikel vind je zes verschillende manieren om de tafels op een speelse manier te oefenen:
- kaboem;
- land veroveren;
- Pim Pam Pet;
- sommenzoeker;
- sommenloop;
- stiptekening.
ArtikelLeerkracht -
Haar in de levensbeschouwingen: Lesidee
ILD-project met als focus de haartooi en allerlei rituelen met hoofdhaar in een tiental levensbeschouwingen. Het ritueel of de traditie wordt voorgesteld en daarbij wordt telkens aangeduid welke de achterliggende gedachte of waarde is.
Het materiaal …
ArtikelLeerkracht -
Tijdsvisualisatie: Hulpmiddel
De D4E1 Timevisualization aid is ontwikkeld als gepersonaliseerd hulpmiddel om inzicht te krijgen in:
- welk dagdeel het op een bepaald moment is,
- welk dagdeel een bepaalde activiteit gebeurt,
- wanneer een actie nodig is voor activiteiten binnen …
ArtikelAndere functie -
Mobiliteit: Thinglink
Thinglink rond mobiliteit met volgende opdrachten:
- memory rond fietsonderdelen;
- afstand in vogelvlucht opzoeken;
- een eigen verkeersbord ontwerpen;
- verkeersborden combineren met de juiste betekenis.
Dit leermiddel is toegevoegd door studenten die …
Interactieve oefeningStudent (lerarenopleiding) -
Ontprikkelen in de klas: Tips
Een opsomming van hulpmiddelen die bruikbaar zijn bij overprikkeling.
Artikel (4)Leerkracht -
Barbie: Filmbespreking
De pagina vraagt de leerlingen om stil te staan bij man/vrouw stereotypen en brengt (eventueel) herinneringen naar boven aan hun eigen Barbiepoppen-tijd. Sommige leerlingen hebben de film gezien en kunnen er over vertellen.
De ervaring leert dat …
ArtikelLeerkracht -
Mediaconcentratie in Vlaanderen 2023
Naar aanleiding van de publicatie van het rapport Mediaconcentratie in Vlaanderen 2023 werd opnieuw een toegankelijke tekst voor het onderwijs gemaakt.
In deze tekst wordt stil gestaan bij het begrip mediaconcentratie en wordt onder andere antwoord …Artikel -
EDUbox Gezondheid: Opdrachtenreeks
Deze BookWidgets is gemaakt op basis van de EDUbox van de VRT omtrent gezondheid en gaat enkel over de verwerking van het eerste deel. Daarin leren leerlingen nadenken over wat gezondheid precies is. Ze ontdekken hoe het gesteld is met hun eigen …
Interactieve oefeningLeerkracht -
Preventief werken aan sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden: Handreiking
Met deze handreiking biedt Trimbos leerkrachten inspiratie en concrete handvatten om binnen de klas en binnen de school preventief bij te dragen aan de sociaal-emotionele ontwikkeling en het welbevinden van hun leerlingen, maar ook aan het …
Artikel (3)Leerkracht, GOK- of zorgcoördinator, ondersteuner -
Moeten hoogbegaafde leerlingen ook tussenstappen noteren?
Hoogbegaafde leerlingen begrijpen soms niet waarom ze tussenstappen moeten noteren bij oefeningen. In dit artikel vind je tips over hoe je dit kan aanpakken in de klas.
Artikel (11)Ander